Travel

Waarom ik nu reis

Mijn opa van mijn moeders kant heb ik helaas nooit leren kennen. Nog voordat mijn moeder met mijn vader trouwde, kwam hij veel te jong te overlijden. Wel durf ik te zeggen dat het de grootouder is waar ik het meeste van geleerd heb. Dankzij mijn moeder.

Gisteravond nam ik mijn moeder mee uit eten voor haar verjaardag. Tussen de escargots, rode wijn en bavette door kwam daar weer die uitspraak:  later, later bestaat niet. Een zin die mijn moeder voor altijd in mijn hoofd geprent heeft. Bovengenoemde opa hield van reizen, na de oorlog werkte hij altijd heel hard om vroeg met pensioen te kunnen en samen met mijn oma hun droomreis te gaan maken. Later kwam alleen niet voor mijn opa.

De reden waarom mijn moeder mij heel erg in het NU heeft opgevoed. Natuurlijk wilden mijn ouders wel dat ik ging studeren, mijn best deed op school, een baan zocht(zoek) en soms wat geld spaarde. Ja, voor later. Maar wanneer ik dromen met haar besprak, dan kwam altijd de vraag; waarom niet nu? Later, komt misschien niet.

IMG_0477

IMG_0604

IMG_0652

En daarom reis ik nu. Doe ik de dingen die voor mij belangrijk zijn nu. Later, bestaat (misschien) niet, was de zin die ik afgelopen week in mijn hoofd hoorde. Daarom boekte ik afgelopen week een ticket. Ik wil alleen op reis. En hopelijk ben ik nog heel lang, heel gezond, maar misschien ga ik dan altijd met z’n tweeën op reis. Later is nu.

Over 58 dagen stap ik op het vliegveld, mijn eerste, echte solo-backpackreis tegemoet.

Voor mezelf.

En een beetje voor mijn opa.

You Might Also Like

59 Comments

  • Reply
    Josianne
    January 10, 2014 at 17:43

    Amen. Je hebt helemaal gelijk.

    En daar heb ik niks aan toe te voegen, behalve dat ik eens na moet gaan denken over wat ik wil.

  • Reply
    Suzanne
    January 10, 2014 at 17:44

    Helemaal mee eens! En alleen op reis? Super! Waar ga je heen? Zoals je waarschijnlijk wel weet ben ik ook alleen op reis geweest twee jaar geleden. Zou het zo weer doen!!

    xx

  • Reply
    Eva
    January 10, 2014 at 17:50

    Jeetje wat ontzettend mooi geschreven. En wijs ook. Ik zou eens wat meer naar die wijsheid moeten luisteren in plaats van te denken ‘dat komt later wel’.

  • Reply
    Mandy
    January 10, 2014 at 17:59

    Waar ga je naartoe? Mooi geschreven en je hebt helemaal gelijk.
    Later komt misschien niet, en alleen reizen is zo ontzettend fijn en leerzaam.

  • Reply
    Judith
    January 10, 2014 at 18:11

    Wow een heel mooi stukje, ik ben al eventjes geabonneerd via bloglovin maar volg je nog niet echt, ga dat vanaf nu zeker doen want dit stukje raakte me echt… ik ben bijna klaar met mijn studie en ga in november reizen, samen met een vriendin maar ook een stukje alleen… mischien als ik durf. Helaas merk ik dat je soms wordt tegengehouden(door stomme angsten) om in het nu te leven.. Heel veel succes en vooral plezier(!!) op je reizen en met de voorbereidingen X

  • Reply
    Ise
    January 10, 2014 at 18:16

    Wauw mooi geschreven. Stoer dat je het nu echt gaat doen!

  • Reply
    Willemijn
    January 10, 2014 at 18:22

    Mooi verhaal over je opa.

  • Reply
    Michelle/misschienzelfstwee
    January 10, 2014 at 18:37

    Normaal lurker eerste klas, maar wat een ontzettend mooi stuk zeg! Zet me goed aan het denken… Dappere stap Lin!

  • Reply
    Anne
    January 10, 2014 at 18:38

    Mooi stuk Lin. Wat goed dat je de les zo ter harte neemt, de lessen van opa’s en oma’s kunnen zo mooi en soms een beetje droevig zijn. En ik ben ook benieuwd, waar ga je heen?

  • Reply
    Amber
    January 10, 2014 at 18:39

    Mooi geschreven, eigenlijk moet ik ook vaker zo denken!

  • Reply
    Marjolein
    January 10, 2014 at 18:51

    True! Je moet nu dingen meepikken en genieten want inderdaad, straks kan het misschien niet meer. Mooi verteld zo met het verhaal over je opa.

  • Reply
    Elise
    January 10, 2014 at 18:55

    Wat leuk dat je geboekt hebt! Ik ben benieuwd hoe je het gaan vinden, maar dat gaan we vast lezen hier :)

    • Reply
      Lin
      January 11, 2014 at 14:48

      Zeker weten!

  • Reply
    Mandy
    January 10, 2014 at 19:09

    Super gaaf! Leuk vooruitzicht ook. Waar ga je naartoe??

  • Reply
    Marlous
    January 10, 2014 at 19:10

    Prachtige foto’s, en helemaal waar. Ik heb gelukkig geen verlies meegemaakt waardoor ik me besef dat je in het nu moet leven, maar doe het alsnog wel. Behalve vervelende klusjes, die kunnen altijd later ;-)

  • Reply
    Sophie
    January 10, 2014 at 19:26

    Mooi, gelijk heb je. Ik ben zelf ook met mijn neus op de feiten gedrukt toen mijn vader vorig jaar veel te vroeg kwam te overlijden, welgeteld drie maanden nadat hij met vervroegd pensioen is gegaan, iets waar hij jaren naar uit had gekeken. Doe het niet te laat, doe het nu! (voor zover dat gaat natuurlijk)

    • Reply
      Lin
      January 11, 2014 at 14:48

      Wat vreselijk naar voor je Sophie :(
      Sterkte x

  • Reply
    Marieke
    January 10, 2014 at 19:49

    Heel erg mooi geschreven. Dit is precies waar mijn blog om draait.

  • Reply
    Marlou
    January 10, 2014 at 19:52

    Mooie woorden en een mooi plan, ik ben benieuwd naar je reis!

  • Reply
    Jennifer
    January 10, 2014 at 19:52

    Fantastisch dat je je dromen NU waarmaakt. Mooi gesproken. Misschien is er wel geen later. Een reden voor mij om ook nu te gaan reizen is, dat ik later een baan, man en kinderen heb waar ik aan vast zit.

  • Reply
    Anne
    January 10, 2014 at 19:58

    Wauw, heel mooi gezegd en je hebt helemaal gelijk!

  • Reply
    Nicole
    January 10, 2014 at 20:06

    Mooi geschreven Lin!!

  • Reply
    Daisy
    January 10, 2014 at 20:10

    Zooo ontzettend mee eens!! Ben heel benieuwd waar je heen gaat! Misschien weet je me over te halen om dat ook eens te gaan doen. Ik was daar zelf ook altijd heel erg van, maar vorig jaar is mijn schoonmoeder overleden na 20 jaar ziekte. Vlak voordat ze overleed zei ze: het enige waar ik heel blij mee ben is dat we altijd alles gedaan hebben wat we wilden, ook al kon het eigenlijk niet. Voor haar is dat later ook niet meer gekomen.. en dat drukt je toch op de feiten!

  • Reply
    agneta
    January 10, 2014 at 20:25

    Wat een mooie uitdaging en helemaal kloppend! Wij hebben destijds ook gekozen om te gaan reizen, omdat het toen gewoon kon en de tijd er voor was. Later kan zomaar anders zijn!
    Heel veel succes en geniet van alles wat je tegenkomt!

  • Reply
    Natasja
    January 10, 2014 at 20:34

    Mooi! En tof, weet zeker dat je je ervaringen die je tijdens je eerste soloreis gaat opdoen, voor altijd blijft koesteren, net als de verhalen over je opa.

  • Reply
    Anneke
    January 10, 2014 at 20:39

    Wauw, wat een mooie boodschap. En wat stoer dat je alleen op reis gaat. Waar gaat de reis naartoe?

  • Reply
    Nanda
    January 10, 2014 at 20:51

    Helemaal mee eens, wat een mooi stuk! Voor mijn moeder is later ook niet gekomen, dus dat besef is er bij mij ook wel. Maar het verlies van iemand maakte mij ook duidelijk dat vrienden zo belangrijk zijn, en soms is dat ook de reden dat ik dingen uitstel. (Zou bijv graag willen emigreren)
    Al ben ik wel hard aan het sparen voor een reis waar ik al lang van droom. :) ben benieuwd waar jij naartoe gaat!

  • Reply
    Mieke
    January 10, 2014 at 21:15

    Mooi geschreven. En ik vind het super stoer dat je er gewoon voor gaat!

  • Reply
    Tamara
    January 10, 2014 at 22:02

    Mooi om zo opgevoed te worden. Je moeder heeft zeker gelijk en ga zo door met leven. Er kan altijd wat anders op je pad komen.

  • Reply
    kim
    January 10, 2014 at 22:07

    Prachtig stukje!

  • Reply
    Sarah
    January 10, 2014 at 22:08

    Mooi!!

  • Reply
    Linda
    January 10, 2014 at 22:28

    Heel bijzonder om te lezen dit. Ik ben zelf 2 jaar geleden voor het eerst moeder geworden en heb inmiddels twee kleintjes. Mijn moeder overleed drie jaar geleden en mijn kinderen zullen haar dus nooit echt kennen. Ik wil ze veel over mijn moeder vertellen en ik hoop dat ze later, als ze groter zijn ook het idee hebben dat ze hun oma toch kennen.

    • Reply
      Lin
      January 11, 2014 at 14:50

      Door de vele verhalen die mijn moeder vertelt, heb ik het idee hem toch een beetje te kennen.

  • Reply
    Linda
    January 10, 2014 at 22:42

    Mooie woorden! Benieuwd waar je reis heengaat. Veel plezier met de voorpret!

  • Reply
    Chantal
    January 10, 2014 at 23:33

    Mooie woorden Lindsey, kan me er alleen maar heel erg bij aansluiten! :-) Gaat het ticket naar Bali?

  • Reply
    marleen
    January 10, 2014 at 23:57

    ah wat mooi! thanks voor je stukje :) dit ga ik onthouden

  • Reply
    Con leche
    January 11, 2014 at 00:05

    Woww, heel erg mooi geschreven, inspirerend!

  • Reply
    Ines
    January 11, 2014 at 00:32

    Wauw!! En heel erg veel plezier op je trip!

  • Reply
    Ivana
    January 11, 2014 at 02:43

    Prachtig stukje en amen to that! Helaas heeft mijn moeder juist de tegenovergestelde les gehaald uit het vroeg overlijden van mijn oma: ze is bang voor heel veel dingen en met name dat er iets met haar kinderen gebeurt. Can’t blaim her en ze heeft hiermee waarschijnlijk meerdere malen mijn leven gered. Mijn grootste angst is echter dat ik deze angsten overneem. Ik sluit me daarom wat dit betreft bij jou en je moeder aan. Ik ben al een aantal keer alleen op vakantie geweest en het is ZO zalig! Geniet ervan en ik kijk uit naar het moment waarop je bekend maakt waar je naartoe gaat. Het wordt sowieso te gek!

  • Reply
    Nuria
    January 11, 2014 at 11:31

    Woow! Super gaaf! En je hebt helemaal gelijk dat je het nu doet!

  • Reply
    Mirte
    January 11, 2014 at 11:36

    Helemaal mee eens. Jammer dat we dit pas kunnen inzien, nadat je met je neus op de feiten gedrukt bent. Arme opa. Geniet van je reis en van het leven, meid!

  • Reply
    Susanne
    January 11, 2014 at 13:39

    Mooi..

  • Reply
    Jacky
    January 11, 2014 at 14:59

    Wow, mooi stukje! Komt hard binnen nu – mijn nichtje van 21 met leukemie is deze week opgegeven en heeft nog een paar weken. Ik ben ook nogal van het nu sparen voor later en ooit een mooie reis maken en ooit m’n dromen waarmaken. Maar je hebt gelijk later is niet voor iedereen weggelegd. :)

  • Reply
    Waarom later? Mijn jaar van doen | Ladiesinc
    January 11, 2014 at 15:21

    […] kwam ik net op de blog van Lin en haar artikel Waarom ik nu reis kwam nogal bij me binnen. Vooral door deze zin: Later? Later bestaat (misschien) […]

  • Reply
    Patricia
    January 11, 2014 at 18:35

    Super tof dat je dit gaat doen, geniet van de voorbereiding, het moment, alles

  • Reply
    Anne
    January 11, 2014 at 19:01

    Wat mooi zeg… Ik ben er een beetje stil van. Ik ben deze week iemand verloren die net met pensioen was, dat lijkt me zo’n naar moment om te overlijden. Behalve als je je dromen niet laat dwarsbomen door zaken als werk. Iets om over na te denken!

  • Reply
    Esther
    January 11, 2014 at 19:24

    Heel inspirerend. Ik wil zo graag backpacken en al helemaal solo :)

  • Reply
    Hester
    January 11, 2014 at 21:12

    Mooi dat dat je instelling is maar ook zeker mooi dat je ouders en een beetje je opa dit hebben meegegeven.

  • Reply
    Marcella
    January 12, 2014 at 11:15

    Prachtig geschreven, en zo mee eens! Onze 4 grootouders die nog over waren raakten we in een half jaar kwijt, dat was al een trigger om vooral op pad te gaan en mooie landen, steden en natuur te ontdekken. Vier maanden geleden overleed dan ook mijn vader terwijl hij pas 65 was. Dus ja, maak vooral je dromen waar! Gaaf dat jij dat doet Lin, groot gelijk! Geniet van je voorpret van jouw reis. Heerlijk vooruitzicht!!

  • Reply
    Kim
    January 12, 2014 at 11:55

    Heel mooi geschreven! Vind het een prachtige levensinstelling en kan me er helemaal in vinden! Mijn opa en oma zijn nog wel na hun pensioen de hele wereld over gereisd en hebben zoveel moois gezien. Zij hebben ons ook altijd voorgehouden dat we meer van de wereld moeten zien en meemaken. En ik wil je heel veel succes en vooral plezier wensen op je eerste solo-reis!

  • Reply
    Stephanie
    January 12, 2014 at 14:30

    Wauw geweldig! Ben trots op je, terwijl ik je helemaal niet ken *bloos*
    Wat knap dat je de uitdaging aangaat en vooral heel mooi! Doe het voor jezelf, voor je moeder en voor je opa! Dat het een prachtige reis mag worden :3

  • Reply
    Joëlle
    January 12, 2014 at 19:25

    Heel veel respect dat je dit gewoon doet. Ik was te bang, stortte mezelf direct in een baan. Prachtig hoe je je niet laat leiden door je angst.

  • Reply
    Katrien
    January 12, 2014 at 21:01

    Wauw, super mooi geschreven. Echt knap dat je dit gaat doen! Zet me ook aan het denken..

  • Reply
    Anja - Confessions of a Photologger
    January 13, 2014 at 15:09

    Wat een wijze woorden! En wat stoer dat je er in je eentje op uit gaat! Spannend!

  • Reply
    11 inspirerende artikelen (1) |
    January 14, 2014 at 12:48

    […] Ik vind koken zó leuk.” Vanaf toen dacht ik: ja, wat maakt het uit? Leef gewoon. En met dit stuk bewijst mijn vriendin maar weer waarom zij dat zo goed […]

  • Reply
    des
    January 15, 2014 at 16:09

    jij bent een topper.

    nee: een inspiratiebron

  • Reply
    Vijf reisposts die je gelezen moet hebben | Travel on a Budget
    January 23, 2014 at 22:05

    […] Waarom ik nu reis – DailyLin Van dit blogje was ik even stil. Zo vaak worden droomreizen iets voor later. Maar wat als later […]

  • Reply
    Marleen
    March 5, 2014 at 16:48

    Heel herkenbaar. Toen mijn schoonmoeder vorig jaar stierf zijn mijn schoonvader hetzelfde. Ze hadden nog zoveel wensen, maar dat is er nooit van gekomen. Goed punt dus, mooi dat je er zo mee aan de slag bent gegaan :)

  • Reply
    De mooise reisverhalen van reisbloggers | Travel by San
    April 2, 2014 at 07:59

    […] Het volledige verhaal: Waarom ik nu reis […]