Zen het nieuwe jaar in

By January 1, 2015 Inspiration 7 Comments

Schermafbeelding 2014-12-30 om 20.13.06

Fleur is mijn Mr Jones tea. Wanneer ik even niet zo lekker ga, mag ik altijd bij haar aankloppen. Ze stelt wat vragen, zegt dat alles wel goed komt en binnen een half uur voel ik me weer mij. Als een kopje van mijn favoriete thee; zo warm, lief en ontspannen is Fleur. Die goede vragen stelt ze ook aan zichzelf. Fleur leeft bewust; in het nu en is een fantatische vriendin. Daarnaast houdt ze zich veel bezig met zen in het leven staan.  Fleur deelt haar manier van leven en tips voor een Zen leven op haar blog de Zenfiles. Voor Dailylin.nl vroeg ik haar een artikel te schijven om Zen aan 2015 te beginnen.

4 tips om relaxter dan ooit het nieuwe jaar in te gaan
O yeah, 2015 is hier! Wat gaan we doen dit jaar? Nou, laten we ‘m vooral een keertje zen beginnen. Met een relaxed gevoel en een leeg hoofd. Ik vertel je 4 x hoe!

Iedere keer als er een nieuw jaar aanbreekt, trek je ergens een notitieboekje vandaan om eens uitgebreid op te schrijven wat je he-le-maal anders gaat doen. Je gaat meer sporten, meer vrienden bezoeken, meer op je blog schrijven, meer… Zucht. Als je al naar je lijst kijkt, krijg je al hartkloppingen. Daarom: 4 manieren om zen het nieuwe jaar in te gaan!

1. Schrap een (aanzienlijk) deel van je goede voornemens
Say what?! Een deel van je voornemens weggooien? Nú al? Ja, sorry. Maar geloof me, het zal je waarschijnlijk helpen. Heel vaak gebeurt het namelijk dat mensen te veel beloftes maken voor het nieuwe jaar, waardoor ze de helft niet kunnen nakomen. Dat leidt meestal tot een gevoel van onvrede en teleurstelling. Waarom zou je dat laten gebeuren? Probeer voor aankomend jaar maximaal drie doelen op te schrijven. Heb je er meerdere, kijk dan welk voornemen de meeste prioriteit heeft. Dit kun je doen door bij elk doel je motivatie na te gaan. Ga hierbij verder dan ‘het levert me geld op’ en ‘ik vind het nu eenmaal leuk’. Kijk naar wat je er naast deze dingen belangrijk aan vind. ‘Het maakt me ontzettend gelukkig’, ‘het zal mijn gezondheid enorm verbeteren’ en ‘ik help er anderen mee, en dat vind ik fijn’ zijn heel goede redenen om je iets voor te nemen.

Naast dat je de kans verkleint ontevreden te zijn over de doelen die je niet haalt, is minder voornemens hebben ook nog ergens anders goed voor. Op de weinige beloftes die je hebt gemaakt, kun je je nu namelijk ten volste concentreren, waardoor de kans groot is dat je ze met verve nakomt!

2. Disconnect to connect
Internet is prachtig. Je komt in contact met mensen van over de hele wereld, blijft op de hoogte van alle leuke dingen die er in je omgeving gebeuren en het biedt een enorm groot podium om jezelf te uiten. Toch drijft het mensen soms uit elkaar. Het kan zelfs, als je niet uitkijkt, ook een wig drijven tussen jou en jezelf. Zo hoor je bijvoorbeeld vaak dat mensen alles willen zijn wat ze op internet zien (marathonloper! Superfantastischesuperfoodetermetabs!), en daar uiteindelijk ongelukkig van worden. Daarom is het goed om af en toe even een stap terug van het wereldwijde web te doen. Schakel je laptop en pushmeldingen uit en spendeer zo nu en dan eens een middag met jezelf, familie en/of een goede vriend(in). Op die manier zie je vaak weer waar het voor jou écht om draait.

3. Leer mediteren
Mediteren wordt vaak gezien als iets wat enorm zweverig is. “Een beetje met je benen over elkaar lopen hummen, jaja”, lijken sommigen bijna te willen zegen. Toch is mediteren iets heel tastbaars. Feitelijk is het ontspannen door met je ogen open of dicht (wat jij prettig vindt) op je ademhaling te letten. Het nut hiervan? Door je op je ademhaling te concentreren, blijft je aandacht bij het nu, waardoor je loskomt van gedachten die je kwellen over het verleden of de toekomst. Mediteren kan stress daardoor aanzienlijk verminderen, wat je psychische en fysieke gezondheid enorm ten goede komt. Het mooie? Het hoeft helemaal niet veel tijd te kosten. Begin eens een weekje met twee minuten per dag, en tel er per week vijf minuutjes bij op. Doe dit een maand, en kijk daarna eens hoe je je voelt. Ik ben benieuwd!

4. Maak ruimte
Begin 2014 gooide Lin al haar oude make-up weg. “Out with the old!”, twitterde ze, en zo is ’t maar net! Een beetje ruimte in je huis, geeft je ruimte in je hoofd. Natuurlijk hoef je niet meteen als een hardcore minimalist te leven op één stoel met een stompkaars naast je, maar waarom zou je spullen in huis laten staan of liggen waar je nooit naar omkijkt? Zou het niet enorm lekker zijn als je daar nooit meer met je stofzuiger hoeft te komen? Kijk eens of je spullen in huis hebt die je nauwelijks gebruikt of die kapot of incompleet zijn. Wat kaduuk is of wat je niet meer kunt hergebruiken, gooi je weg, wat het nog prima doet, maar voor jou weinig waarde meer heeft, kun je afstaan aan de kringloop. Wedden dat je na afloop een ontzettend lekker, opgeruimd gevoel hebt? Fresh start ftw!

Meer lezen van Fleur? Dit zijn een paar van mijn favoriete artikelen op de Zenfiles

Fleur kocht een jaar lang geen kleding en schreef daar over

Fleur heeft maar een voornemen voor 2015 

10 tips om om te gaan met iemand met een depressie

Vaarwel stress, 10 tips voor een simpeler leven

Happy new year babies!

7 Comments

Leave a Reply