Work out

Work out – 5×5 strong lift program

WhatsApp Image 2017-12-24 at 10.17.39

Trainen is iets wat ik echt heel graag doe; ik loop ieder jaar een marathon en vind het daarnaast super leuk om verschillende sporten te doen: yoga, boksen en crossfit doe ik allemaal graag. Zeker sinds ik met Onefit sport, probeer ik veel verschillende dingen.

Maar de laatste tijd mis ik een beetje structuur en vooral progress tijdens het sporten. Ja, al die verschillende sporten houden me lekker bezig en overall fit, maar ik weet niet meer of ik sterker en beter word. En als ik iets leuk vind zijn het statistiekjes en progress, iets waardoor hardlopen heel lang uitdagend blijft.

5×5 stronglift programma
Enter het 5×5 stronglift programma dat ik nu op advies van G volg. Dit is een super simpel programma van 12 weken waar je 3x per week werkt aan verschillende compound oefeningen. Compound oefeningen helpen bij spieropbouw en voor snelle toename van kracht. In dit programma ligt de focus op de backsquat, bench press, row, deadlift en overhead press. Simplicity is key in dit programma.

  • Je traint drie keer per week
  • In even weken volg je schema A B A
  • In oneven weken volg je schema B A B
  • Je begint met lage gewichten zodat je in het begin vooral op je houding kan focussen
  • Er is een gratis app (zoek 5×5 stronglift in de app store) die met wat van jouw gegevens (geslacht, one rep max van de oefeningen, een programma op maat voor je maakt).
  • Ken je deze oefeneningen nog helemaal niet? Dan is het raadzaam om eerst de basics met een trainer te oefenen. Een blessure ligt anders snel op de loer.

Simplicity is key
Het feit dat de app alles voor me voorkauwt en mijn progress in mooie grafiekjes bijhoudt zorgt ervoor dat ik mega gemotiveerd bent om dit programma vol te houden. Zeker in het begin duren de work outs ook nog eens vrij kort omdat, als je met de juiste gewichten begint, het nog erg easy aanvoelt. Over tijd zal het steeds iets zwaarder worden en moet je ook iets meer rust nemen tussen de verschillende setjes. Ook het aantal secondes rust tussen de setjes geeft de app aan, afhankelijk van of jij de set als easy of zwaar beoordeelt.

The bar doesn’t know you’re a woman, and doesn’t care
Van drie keer in de week trainen word je echt niet meteen een soort vrouwelijke hulk; mannen hebben nu eenmaal 7x zoveel testeron in hun lichaam en bouwen daarmee sneller spiermassa op. Mooi gespierd kun je natuurlijk wel worden door met gewichten te trainen (of te crossfitten, of whatever voor jou werkt).

Women fitness schreef ook nog een fijn artikel speciaal voor vrouwen die dit programma willen proberen, check het hier.

Ik ga zo trainen, de laatste sessie van week 2, over tien weken hoop ik je te kunnen vertellen dat ik een stuk sterker ben geworden en dat mijn spiermassa iets is toegenomen en mijn vetpercentage iets is afgenomen.

Fijne zondag.

You Might Also Like

2 Comments

  • Reply
    Jessica
    December 25, 2017 at 13:01

    Wat leuk om te lezen Lin! Doe je dan alleen dit programma of ook nog andere trainingen ernaast?

  • Reply
    Ankie
    December 30, 2017 at 18:51

    Wat een goed idee! Ben vandaag ook begonnen :) Hopelijk zorgt het idd voor meer regelmaat en motivatie

Leave a Reply

%d bloggers like this: