Travel

Where to stay: Italy

Enkele maanden geleden poste een van mijn favoriete bloggers over haar tripje naar Italie. En sindsdien ben ik lichtelijk obsessed. Meestal heeft een reis buiten Europa mijn voorkeur voor de zomervakantie; maar de foto’s van The Londoner hebben iets bij me los gemaakt.

I run for me5

 

Die azuurblauwe zee, de bergdorpjes, de prachtige bebossing. Ik wil het zien. Maar wil ik daarom naar Italie? Voor de natuur? De cultuur? De kustlijnen? Ik zou het willen beweren, maar dan zou ik liegen. Ik wil naar Italie omdat ik vloeiend Italiaans spreek. Vloeiend menukaart-Italiaans that is.

Sformato di pecorino. Polpo al sugo. Salsicca e fagioli. Torta di lampone. Saltimbocca. Pancetta.

Twee weken lang alleen maar Italiaans eten? Kazen, pasta’s en inktvis zo uit de zee? Naast een bezoekje aan Rome en Milaan ben ik nog nooit Italie in geweest. Ik wil er met de auto heenrijden en stoppen op de markt. Broden kopen met hele knapperige korsten en ze opeten met coeur de boeuf tomaten en olijfolie. Een maaltijd maken van verse pasta, basilicum en super zachte mozzarella. Citroenen plukken aan de Amalfi kust en ze uitknijpen boven een glas san pellegrino. Ik moet deze zomer naar Italie.

Ik wil kamperen in Toscane, een roadtrip maken langs de Amalfi kust, maar ik ben ook heel benieuwd naar Sardinie. Op Eliza was here vond ik de volgende droombestemming:

Dat is toch een plaatje of niet? En dat in combinatie met de goddelijke Italiaanse keuken. Nee, ik wil deze zomer in Italie doorbrengen. Dat staat vast.

Hebben jullie goede Italie tips?

Liefs!

 

You Might Also Like

26 Comments

  • Reply
    Marieke
    January 7, 2014 at 08:33

    Zucht, dat ziet er heeeeerlijk uit. Zelf ben ik alleen een keer een dagje in Venetië geweest.

  • Reply
    Nina
    January 7, 2014 at 09:37

    Ik ga deze zomer naar Sardinië, ben er eerder geweest en is een heerlijk eiland!

  • Reply
    Bart Van Honsté
    January 7, 2014 at 09:37

    Inderdaad heerlijke foto’s om bij weg te dromen (liefst met een zinderend glas Italiaanse wijn binnen handbereik).

    Ik lees ook dat je een grote wijnliefhebster bent en dan is het haast een must Piemonte op je programma te zetten. Noordwest-Italië en thuis van Barolo en Barbaresco, wijnen op basis van de onnavolgbare nebbiolo. Eénmaal deze wijnen geproefd, zou je wel eens voor de rest van je leven er aan vast blijven zitten (dat is toch bij mij gebeurd).

    En heerlijke wijnbars in die regio, lees maar eens op mijn blog.

    Ook niet te missen: Le Marche (meer naar het Zuiden) en Puglia (de hak van Italië, dus daar kan wel eens stoofheet zijn in putje zomer) met de trulli huisjes (Alberobello is echt keileuk om doen).

    Eigenlijk is er te veel om doen om zo maar eventjes in comment op te sommen. In ieder geval ik zie al uit naar je posts over La Bella Italia. Laat het maar vlug zomer worden!

  • Reply
    Debby
    January 7, 2014 at 09:46

    Oh, that looks amazing :). Europa heeft zoveel mooie plekjes te bieden! Daar kun je je echt nog over verbazen. Ik hoor van velen dat Bologna dé plek is voor lekker Italiaans eten.

  • Reply
    Reny
    January 7, 2014 at 09:46

    Italie is té gek! Echt een fantastisch land! Sardinie is mooi, geweldig buiten-Europees mooi. Maar het noorden van Italie is ook heel mooi, en zo anders weer….
    Ik denk dat je na deze zomer nog lang geen genoeg van Italie hebt en dat je – net als ik – elk jaar weer terug wilt :)

  • Reply
    Linda
    January 7, 2014 at 10:19

    Ik wil ook héél graag naar Italië deze zomer. Ik ben er nog nooit geweest, dus ik lees graag mee met de tips die jij verzamelt.

  • Reply
    Petra
    January 7, 2014 at 10:24

    Sinds die blog wil ik ook zo graag weer naar Italië.
    Wij hebben het afgelopen jaar zonder auto gedaan, maar met de trein.
    Een aanrader. Treinkaartjes in Italië zijn niet heel duur en ik heb veel van het land kunnen zien.

  • Reply
    Dionne
    January 7, 2014 at 10:49

    Twee jaar geleden gingen Marijn en ik 3 weken naar Italië. Gewoon camperen, maar wel naar Toscane, Florence, Rome en Venetië. Het is nog steeds onze lievelingsvakantie, niet in de laatste plaats door het eten.

    Dussehm ja. Voornaamste tip is gáán.

  • Reply
    Susanne
    January 7, 2014 at 11:15

    Oh dat ziet er heerlijk uit! Ik krijg zin in de zomer van deze plaatjes :-). En de Amalfi kust schijnt echt super te zijn!

  • Reply
    Tamara
    January 7, 2014 at 11:39

    Italië lijkt mij ook prachtig!

  • Reply
    Simone
    January 7, 2014 at 11:42

    Ik ben nog nooit in Italië gewees en volgens mij mis ik heel wat!

  • Reply
    Nancy
    January 7, 2014 at 11:48

    Ik kan ook de volgende agriturismo aanraden: Aia del Tufo. Dit ligt nog net in Toscane, maar je kunt ook makkelijk richting kust rijden. Het is een biologische agriturismo en je slaapt en eet echt bij hen thuis. HEERLIJK. Er komen alleen maar Italianen, vrijwel geen toeristen (althans, twee jaar geleden nog niet) en het eten is goddelijk. Dus misschien kan je die aan je roadtrip toevoegen!

  • Reply
    Nanda
    January 7, 2014 at 12:24

    Ik ben nog nooit in Italie geweest, maar het lijkt me zo’n fijn land!
    Toscane lijkt me prachtig! :)

  • Reply
    Hester
    January 7, 2014 at 12:56

    Wat een prachtige foto’s! Italië is één van de Europese landen waar ik nog nooit geweest ben en ik echt heel graag eens heel wil.

  • Reply
    Anne
    January 7, 2014 at 16:15

    Italie is een heerlijk land om naar op vakantie te gaan. Ik ging er vroeger vaak met mijn ouders heen. Zo rustgevend en mooi daar. Ik zou er ook graag eens een rondreis maken :)

  • Reply
    Mandy
    January 7, 2014 at 18:17

    Mijn beste tip is veel eten. Alles proeven. Lokale marktjes leegkopen. Keihard genieten want wat een heerlijk land is het… Ja, Italië is een van mijn favoriete bestemmingen.

  • Reply
    Marjolein
    January 7, 2014 at 21:36

    Oh heerlijke foto’s, en wat een geweldig land is Italië toch. Ik was echt fan van de kust onder Napels, prachtige strandjes en schattige dorpjes.

  • Reply
    Eva
    January 7, 2014 at 21:51

    Le Marche is ook erg mooi. Ik heb er nu al meerdere zomers doorgebracht. Kijk op elizawashere.com even onder Ascoli Piceno en laat je overhalen ;)

  • Reply
    Maurits
    January 8, 2014 at 00:39

    Ik vind Italië echt heerlijk. Ben vooral verliefd op Rome, wat een prachtstad is dat!

  • Reply
    Mieke
    January 8, 2014 at 10:42

    Oh Italië… Wat zou ik ook graag weer naar Italië willen. Inmiddels alweer zo’n zeven jaar geleden voor mij. Te lang dus!
    Zeker als ik bovenstaande foto’s zie, begint het behoorlijk te kriebelen.
    Mijn favoriete streek is Toscane, misschien cliché, maar het is niet anders. :)
    Op Sardinië ben ik nog nooit geweest. Maar die locatie ziet er inderdaad fantastisch uit.

  • Reply
    Felice
    January 8, 2014 at 15:07

    Oooow wat een heerlijke foto’s! Zelf ben ik al een aantal keer in Italië geweest maar het is nóóit genoeg, zo veel fijne plekjes nog te ontdekken!

  • Reply
    Elise
    January 9, 2014 at 10:11

    Ik vond la cinque terre erg mooi :) 5 dorpjes met vrolijke gekleurde huisjes die aan de kust liggen, ze zijn gebouwd tegen vrij steile hellingen aan, echt prachtig. Ik zou hier alleen niet in het hoogseizoen heengaan, het is vrij toeristisch en dan ga ik zelf liever in de herfst/lente als het rustiger is.

  • Reply
    Sanne
    January 9, 2014 at 17:13

    Ik ben met Eliza naar Sicilë geweest. We sliepen in een agriturismo in Alia. Het was geweldig. Ik heb nog nooit zo lekker gegeten als daar. Alles kwam van/via hun eigen boerderij. ALLES. Overdag het eiland bekijken, ‘s avonds aanschuiven en mee-eten met de andere gasten en de werklui. Het is een van mijn mooiste vakanties ooit.

  • Reply
    Ann
    January 11, 2014 at 19:06

    Val D’Orcia is een prachtige streek in Toscane. Zaten mijn vriend en ik in 2011, en dit jaar hebben we er weer twee weken een huisje (www.cacciamici.it, mijn verwachtingen zijn hoog). Agriturismo.it is overigens een handige site om huisjes te zoeken.

    Minder bekend maar adembenemend: Ligurie. Het Comomeer vond ik ook een plaatje, maar toeristisch is het er wel. Bereid je overigens voor op pittig verkeer. Wij reden tot Rome, en hoewel we maar in de voorstad zaten: nooit meer!

  • Reply
    Joëlle
    January 13, 2014 at 23:11

    Italië is geweldig! Mijn favo wintersportbestemming is Süd-Tirol, puur vanwege de fantastische pasta’s – en melanzana, en tiramisu, en taartjes, oh de taartjes! – die je daar op de piste eet tussen het skiën en boarden door. Rome, Bologna, Lucca, Ferrara, Pisa, Ravenna: prachtige steden, maar wat mij betreft gaat er niets boven Florence. Toscane is sowieso een supermooie regio. Als je het iets minder toeristisch wilt kun je naar Umbrië doorrijden. Waar ik zelf niet ben geweest maar wat door tripjes van familie nog wel hoog op mijn verlanglijstje staat: Sardinië, Turijn en Puglia. Tip: ga niet in augustus, dan hebben de Italianen zelf vakantie en is het overal super druk.

  • Reply
    Romana
    January 20, 2014 at 23:28

    Ik ga dit jaar twee keer naar Italië. Een keer een paar daagjes naar Rome, (Ahhhh!) en twee weken naar Lazise sul Garda! :D
    Ik ben echt verliefd op Italië en wil als ik wat ouder ben ook graag een roadtrip door het land maken!