Food

What I talk about, when I talk about eating

Eten is voor mij veel meer dan een manier om je honger te stillen. Eten is voor mij veel meer dan de maaltijden die ik op een dag eet. Ik denk aan eten. Altijd. Voor ik ga slapen denk ik aan de bosbessenpannekoeken die ik de volgende ochtend wil bakken, na het ontbijt denk ik aan de avocado/zalm bagel die ik ’s middags ga halen en na de lunch wil ik portobello ‘s snijden en uren laten sudderen in een pan met een goede rode wijn (een barberda d’alba met houtrijping).

Bovenal is eten voor mij een manier van liefhebben. Het liefhebben van mezelf wanneer ik een salade bereid vol met gezonde groentes en superfoods, wanneer ik tot rust kom in de keuken boven een kruidigeurende groentesoep met een romige textuur. Wanneer ik me later die dag op de bank nestel met mijn favoriete show, mijn handen warmend aan een kop soep en de geur van truffelolie die op een warm Italiaans broodje zit mijn neus binnendringt.

Mijn favoriete vakantie herinneringen zitten vast aan geur- en smaakbelevingen. De zomer kan ik vangen in een glas met vers sap van sinaasappel, ananas en watermeloen. Met mijn ogen dicht en het frisse sap in mijn mond, voel ik met mijn tenen weer even het warme zand van Bronte beach in Australië. Als ik aan Londen denk, dan denk ik vooral aan de in zoute roomboter gegaarde gnocchi met een glas volle Soave die zo goed bij dit gerecht past. Parijs is een entrecote zo mals dat het steakmes zonder weerstand door het vlees snijdt, samen met knapperige frites en de typische zurige Franse mayonaise die ik zo lekker vind en waar mijn vriend zo van gruwelt. Nieuw Zeeland is drie weken lang leven van witte bolletjes met aardbeien die zelfs met suiker niet zoeter zouden kunnen worden. Nieuw Zeeland is ook opwarmen in het enige cafeetje in de enige straat in de enige stad in de hele omgeving; maar waar de aardappelsoep met look en room zo goed smaakt dat we nog een kom bestellen.

One of the delights of life is eating with friends; second to that is talking about eating.*”

Eten haalt herinneringen naar boven, eten is liefde. Met eten kan ik mijn liefde voor vrienden en familie uiten. Dit kan heel simpel zijn; het uitpersen van sinaasappels en vast twee afbakcroissantjes in de oven schuiven, proberen een eitje zo te koken dat het eigeel net niet meer loopt. Liefde zit in eten wanneer ik een nieuw gerecht uitprobeer en ik niet kan wachten het voor mijn beste vrienden na te maken.  Liefde zit in eten wanneer ik dagen over een kerstmenu brainstorm. Wanneer vrienden komen eten probeer ik te bedenken wat hun lievelingseten zou kunnen zijn, hoe kan ik dat in een menu verwerken?

Nog zo iets moois is samen koken. Natuurlijk is het leuk om voor een ander te koken, of te wachten tot de ander iets voor je klaarmaakt. Maar samen koken? Pure liefde! Met elkaar lang in de keuken staan om een risotto met zachte geitenkaas, basilicum en aardbeien te bereiden is voor mij een hele fijne besteding van een vrije avond.

Eten is een graadmeter voor hoe ik me voel. Wanneer ik verdrietig of stressed bent verdwijnt de zin om te koken, en krijg ik weinig door mijn keel. Hoe gelukkiger ik ben, hoe meer ik zin heb om het leven te vieren. Met mooie wijnen, met het uitproberen van smaakcombinaties, en uit eten gaan. Eten maakt me gelukkig.

En dat wil ik graag nog wat meer gaan delen op Dailylin.nl. Met mooie recepten, met de leukste foodie hotspots en soms met een blog als deze. Een ode aan eten.

* Laurie Colwin ‘Home Cooking’

You Might Also Like

34 Comments

  • Reply
    the Self Help Hipster
    January 26, 2013 at 13:01

    And this is why I love your cooking, your blog and your amazing talented self. End of message.

  • Reply
    Foodloveandhappiness
    January 26, 2013 at 13:08

    I hear ya!

  • Reply
    Tedje
    January 26, 2013 at 13:15

    Wat een heerlijke positieve blogpost!

  • Reply
    Stephanie
    January 26, 2013 at 13:21

    Wauw wat heb je dit mooi geschreven!

  • Reply
    Bianca
    January 26, 2013 at 13:22

    Herkenbaar!
    Precies goed beschreven

  • Reply
    Jildou
    January 26, 2013 at 14:00

    Wauw. Goed geschreven zeg!
    Je hebt je gevoel heel mooi beschreven

  • Reply
    Pauline
    January 26, 2013 at 14:36

    Wat mooi geschreven en heel herkenbaar ook! Leuk ik zie uit naar je eetposts want net als jij denk ik in eten.

  • Reply
    Simone
    January 26, 2013 at 14:55

    Wauw, wat ontzettend mooi geschreven! Ik houd ook heel erg van eten en kan er de hele dag mee bezig zijn.

  • Reply
    Suzanne
    January 26, 2013 at 15:29

    Wat heb je dit mooi geschreven. Eten, geuren het zijn inderdaad herinneringen. En oh volgens mij gaan mijn gedachten voor 80% ook over eten, ik kan echt dagen bezig zijn met recepten die ik nog wil maken of de heerlijke scaloppa van morgen. Oef, ik heb de boodschappen al in huis gehaald, maar eigenlijk wil ik het nu direct al maken. Wat hou ik toch van eten. Het liefst iedere minuut van de dag. Haha. Kom maar op met je leuke hotspots en recepten, ik zit er helemaal klaar voor! Ik kan niet wachten. Ook hier in het Noorden heb je erg lekkere restaurants! Zeker een aantal aanraders!

  • Reply
    Iris
    January 26, 2013 at 15:30

    Oh, wat heerlijk geschreven! Ik ben het helemaal met je eens. Mijn twee grootste hobbys zijn koken en eten ;)

  • Reply
    Marjolein
    January 26, 2013 at 15:45

    Mooi stuk. Eten is zoveel meer dan alleen het vullen van de maag!

  • Reply
    Yolande
    January 26, 2013 at 16:11

    Je hebt helemaal gelijk. Mijn zomer in Frankrijk kan ik samenvatten in gegrilde eend, salade en een vruchtensapje of wijntje. Eten is inderdaad herinneringen.

  • Reply
    Melanie
    January 26, 2013 at 16:46

    Wat een heerlijk stukje tekst over eten! Heel herkenbaar :-)

  • Reply
    Nanda
    January 26, 2013 at 16:55

    Helemaal mee eens! Ik kijk uit naar de recepten die gaan verschijnen op je blog, zo leer ik ook weer nieuwe gerechten kennen. Leuk!

  • Reply
    Sophie
    January 26, 2013 at 17:03

    Mooi stukje! En leuk die verwijzing naar Murakami!

  • Reply
    Maaike
    January 26, 2013 at 20:07

    Wat mooi geschreven!

  • Reply
    Lisa
    January 26, 2013 at 20:41

    Heel mooi stukje :) Ik dacht dat ik een foodlover was, maar ik mocht willen dat ik er zoveel van kon genieten als jij kunt! Dat is echt een gave.

  • Reply
    Anja
    January 26, 2013 at 20:49

    Mooi omschreven! Ben benieuwd naar je recepten!

  • Reply
    The Moustaches
    January 26, 2013 at 21:18

    Ben ook een foodie, dus altijd leuk om zulke verhalen te lezen.

  • Reply
    Marikee - LIVWOW.nl
    January 26, 2013 at 22:07

    Hele fijne blog! :)

  • Reply
    Nuria
    January 26, 2013 at 22:26

    Het denken aan de volgende maaltijd na het einde van de voorgaande is zo herkenbaar! Fijn blog!!

  • Reply
    Daphna
    January 26, 2013 at 22:28

    Mooi!

  • Reply
    Ilse
    January 26, 2013 at 22:53

    Hoe jij over eten schrijft.. Wauw. Volgens mij ben jij de beste gastvrouw ter wereld en zul je bij jou écht niet met honger vertrekken. Heerlijk om te lezen!

  • Reply
    Angelina
    January 26, 2013 at 23:27

    Wat mooi geschreven en helemaal mee eens. Ik kijk uit naar je recepten!

  • Reply
    Our Taste Book
    January 27, 2013 at 00:32

    Hier sluit ik me volledig bij aan! Prachtig!

  • Reply
    Lara
    January 27, 2013 at 09:43

    Dit had niet beter verwoord kunnen worden. Heerlijke blogpost om te lezen, herken mezelf er helemaal in!

  • Reply
    Les is more
    January 27, 2013 at 10:27

    En daarom blijf ik je blog volgen! :)
    xoxo

  • Reply
    Mylene
    January 27, 2013 at 21:56

    Wat heb je dit ontzettend goed en fijn opgeschreven. Ik word er blij van!

  • Reply
    Des
    January 28, 2013 at 10:04

    LOVE THIS. Blijf schrijven over eten, leuke eettentjes, en vooral recepten (ik ga je bananencake eens maken btw)

  • Reply
    Petra
    January 28, 2013 at 10:12

    Hear Hear!

  • Reply
    Janet
    January 28, 2013 at 12:25

    Heel mooi stukje tekst!! En ik kan me er he-le-maal in vinden!!! Ben nu eigenlijk ook wel benieuwd naar hoe je keuken eruit ziet!

  • Reply
    Eva
    January 29, 2013 at 18:28

    This is (part of) why I adore you.

  • Reply
    Anne
    January 30, 2013 at 16:43

    Aaahh leuk leuk! Ik heb nooit zoveel met eten gehad, maar ik kook graag. Al ben ik dan het liefst alleen. En ik herken het ook dat je aan mijn eten kan zien hoe het gaat. Vandaag sta ik voor het eerst in weken weer in de keuken… En daar heb ik nu nog niet zo’n zin in, hoewel dit blogje zeker helpt. :)

  • Reply
    Marcella
    February 3, 2013 at 12:49

    Mooi gezegd! En recepten van jouw hand zijn altijd zeer welkom!