Vietnam in vogelvlucht (met di mama)

By April 28, 2017 Travel 3 Comments

DSC02249Vietnam in twee weken, inclusief de vluchten van en naar Nederland, twee overnachtingen in een trein en drie binnenlandse vluchten, en oh ja, ook nog een flitsbezoek aan Cambodia.

Vroeger had ik je voor gek verklaard, maar tegenwoordig zijn mijn vakantiedagen schaars en daarnaast laat ik eisen van vroeger steeds makkelijker los. Zoals jullie misschien weten stond een trip naar Azië met mijn moeder al heel lang op mijn bucketlist. Het werd een heel bijzondere reis maar eigenlijk ook weer heel gewoon.

Gewoon omdat je snel weer in een ouder/kindrol vervalt, bijzonder omdat gesprekken toch anders zijn nu je beide volwassen bent en bijzonder omdat ik dubbel genoot. Van het reizen zelf, maar vooral ook van hoe gaaf mijn moeder echt alles vond.

En omdat we ons veel verplaatsten heb ik ook echt het gevoel veel langer weg te zijn geweest; hieronder ons reisschema, mocht je ooit twee weken Vietnam & Cambodja overwegen, het is prima te doen.

DSC02187DSC02180Hanoi
Wanneer is een stad authentiek? Hanoi is in ieder geval alles wat ik me bij een authentieke Vietnamese stad voorstel. Het is een chaos, een gekrioel van mensen en vergeleken met veel andere Aziatische steden zijn er weinig toeristen. We zijn hier 1,5 dag en zijn vooral super veel aan het wandelen; over de food markets, langs het meer, tussen de honderden verkoopstalletjes langs. Mijn moeder vindt het waanzinnig, en ik ook weer.

DSC02290DSC02314DSC02284Sapa
Vanuit Hanoi nemen we de nachttrein naar Sapa; we delen onze coupe met een Duits stel en komen de volgende ochtend om 06 uur in Lao Cai, een super lelijke stad dichtbij de Chinese grens. Met een klein busje rijden we in 45 minuten naar Sapa, het adembenemende gebied hoog in de bergen van Vietnam. De zon komt net op boven de rijstvelden en samen met de mist zorgt dit voor een waanzinnig gezicht.

Samen met mijn moeder en een lokale gids lopen we twee dagen door de schitterende omgeving. Geen bereik, geen 3 of 4g en een koude douche bij mensen thuis. Genieten.

DSC02328Hoi An
Het uber toeristische stadje van Vietnam, vanwege het goede eten en de lekkere stranden. Drie dagen deden we vrij weinig. Eat sleep, beach repeat. Kwam hier aardig wat vermoeidheid van het afgelopen jaar uit; ik sliep en ik sliep en dat was prima.

DSC02353Siem reap
Van Hanoi vlogen we naar Siem Reap; de stad die je bezoekt voor een bezoekje aan het wereldwonder Angkor Wat. Maar Siem Reap zelf is ook de moeite van het bezoeken waard; veel interessante musea, de night market en met de vele curry’s op de kaart ook op culinair gebied heel anders dan Vietnam.

In Siem Reap verbleven we in het Blue Elephant Boutique hotel; aanradertje.

DSC02460DSC02388Angkor Wat
Voor ons vertrek maakte ik de hele tijd grapjes dat Angkor Wat vast Oude Zooi betekende; wanneer er zoveel over een plek is geschreven kan het bijna niet anders dan tegenvallen, toch? Niet dus. Angkor Wat is waanzinnig mooi. En waanzinnig groot. Na de de indrukwekkende zonsopkomst bij de tempel Angkor Wat gezien te hebben bezochten we onder andere de Bayan tempel, de tempel met honderden gezichten. Zo mooi.

DSC02541Ho Chi Minh City
Tot slot nog een laatste dag in Ho Chi Minh City, het oude Saigon. HCMC vind ik veel minder leuk dan Hanoi. Een must visit in de stad is wel het oorlogsmuseum; Super indrukwekkend en een must om wat van de geschiedenis van Vietnam mee te krijgen. Check zeker even de vleugel over propaganda.

3 Comments

• Johanna says:

Wat een fijne foto’s… Ziet er uit als een bijzondere reis

• Marieke says:

Wow, dat klinkt als een hele bijzondere tijd! Ik ben vooral benieuwd naar de trektocht die je maakte van 2 dagen en hoe je dat allemaal geregeld hebt. Zelf ben ik ook in Cambodja geweest, maar helaaaaaaas Angkor Wat moesten we – tot ons gróte verdriet – overslaan, omdat mijn vriend ziek werd toen en we het vliegtuig niet konden missen en dus niet langer konden blijven.

• Iris says:

Wat bijzonder om dit met je moeder te doen zrg!
    3 jaar geleden heb ik 3,5e week door Voetnam gereisd en nav je blog ben ik ook naar Sapa gegaan. Echt omvergetelijk was dat!’