Travel

Travel: where I’m going

Schermafbeelding 2014-01-12 om 11.14.50

Naar aanleiding van deze post & dit plaatje op instagram kwam natuurlijk veelvuldig de vraag; waar ga je naartoe? Een beetje lullig misschien, om dit niet meteen te vertellen; ik heb er zelf in ieder geval een hekel aan wanneer mensen (bloggers) dat doen. Maar ik wilde het eerst (persoonlijk) aan vrienden & familie vertellen. Nu ik dit gedaan heb, kan het op mijn blog.

Schermafbeelding 2014-01-12 om 11.14.20

Schermafbeelding 2014-01-12 om 11.14.07

Schermafbeelding 2014-01-12 om 11.13.53Foto’s via E-guide travel

Ik ga naar Indonesië. Er staan heel veel landen op mijn wishlist, landen die ik allemaal nog wil bezoeken. Zo zou ik ontzettend graag naar Chili en Argentinië willen (wijn proeven!), naar de westkust van de VS, terug naar Nieuw Zeeland, de lijst is eindeloos. Waarom Indonesië?

Omdat ik me in Azië, ook als vrouw alleen, veilig voel op straat. Ik heb al vaker door Azië heb gereisd en weet dus een beetje weet hoe het er werkt en waar ik op moet letten. Ik heb vrij laat besloten dat ik alleen zou gaan reizen (bijna een hele maand) en dan is Azië qua kosten ook een goede optie. Wel wilde ik graag naar een land dat ik niet eerder bezocht; Thailand, Vietnam, Singapore en Maleisië vielen om deze reden af.

Ik wil een land waar ik makkelijk mensen kan ontmoeten, maar ik ben ook op zoek naar een tijdje me-time, waar ik kan schrijven, mediteren, wandelen en yoga kan doen. Ik wil cultuur, iets van het land zien en mooie stranden. Het liefst wilde ik ook nog duiken, maar dat was optioneel. Tel dit alles bij elkaar op en ik kwam op Indonesië uit.

Ik vlieg naar Denpasar, Bali maar wil graag meer van het land zien. Ik ga geen hele strakke planning maken omdat ik de vrijheid wil hebben ergens langer te kunnen blijven wanneer het me bevalt. In Bali ben ik vooral benieuwd naar Ulu’ Watu’s beach, waar ik wil kijken in hoeverre mijn surfskills uit Australie zijn blijven hangen. Natuurlijk ga ik vooral heel veel local food proberen en vanaf Bali vaar ik sowieso een paar dagen naar de Gili eilanden.

Schermafbeelding 2014-01-12 om 11.43.02

Schermafbeelding 2014-01-12 om 11.42.41

Foto’s via Geddes

Op de Gili eilanden vind je geen auto’s, ze zijn klein en alles kan met de fiets of lopend. Er schijnen hier veel leuke strandfeestjes te zijn, waar ik zeker naar toe wil, maar reden nummer 1 is het duiken. Duiken vind ik het meest bijzondere wat er bestaat op de wereld. De stilte. De kleuren. Heel rustig ademhalen. Het moment dat je een grote schildpad voorbij ziet vliegen (zo ziet het eruit, zoeffff) blijft speciaal. Op gili schijn je ook haaien te kunnen spotten, mijn droom!

Dan is er nog Lombok. Waar Kuta, Bali mij nu al door veel mensen wordt afgeraden (het Salou van Indonesië) schijnt Kuta, Lombok de moeite waard te zijn. Veel surfers, strandfeestjes en stukken minder druk bezocht dan Bali. Tot slot wil ik eindigen in Ubud, Bali. Hier wil ik een mini retraite houden, met veel yoga, sapjes, massages en meditatie. Lijkt me een heerlijke afsluiter van mijn eerste solo-backpackreis.

Gelukkig heb ik nog een paar weken om van alles uit te zoeken. Nu ben ik natuurlijk benieuwd of iemand door Indonesië is gaan reizen (alleen?) en goede tips voor mij heeft. Online krijg je toch vaak de beste travel tips. Wat moet ik zeker eten? Waar zit dat prachtige hutje op het strand? Wat is niet de moeite waard?

Laat het me weten!

Liefs

You Might Also Like

49 Comments

  • Reply
    Sabine de Witte
    January 12, 2014 at 13:06

    Mooie plannen! Klinkt alsof er veel te doen is, leuk!

  • Reply
    Mirte
    January 12, 2014 at 13:12

    Lin! Wat ontzettend gaaf! ik ben jaloers. Alles wat je gaat doen heb ik in 2010, misschien in iets mindere mate, ook gedaan! Ik heb 3 maanden gewoond op Lombok, heb meerdere weekenden doorgebracht op de gili’s en heb ook een enkel uitstapje naar Bali gemaakt! Mijn duikbrevet heb ik gehaald tijdens deze stageperiode en ik verlang nog vaak terug naar die tijd. Heerlijk dat je dit kunt doen! Voor tips ben je altijd welkom:)!

    Liefsxx Mirte

  • Reply
    Kiki
    January 12, 2014 at 13:14

    Indonesie gaaf!! Paar jaar geleden geweest en er een fantastische vakantie gehad. Ik vond Bali wat tegenvallen en inderdaad Kuta kan je beter vermijden.. De Gili’s zijn geweldig; Trawangan is het grootst en ook het drukst, hier zijn de gezellige eettentjes en leuke feestjes. De andere 2 eilanden zijn ook mooi maar wel een stuk stiller en vond ik voor een dagtripje voldoende. Snorkelen en/of duiken is hier prachtig!! Zwem een stuk de zee in en je vind al een supermooie onderwaterwereld met enorme schildpadden zwemmend om je heen.
    Op Lombok vond ik het wel leuk om een dagje het binnenland in te gaan en het gewone leven van de mensen daar te bekijken. Mensen zijn supervriendelijk en gastvrij. Verder hebben wij op Lombok de Mount Rinjani beklommen, wil je iets actiefs doen tijdens je reis dan is dit een aanrader. Het is wel echt een helse tocht van 3 dagen maar je overnacht in een tentje op een kraterrand met daarbinnen een actieve kleinere vulkaan. Echt heel bijzonder. Even googlen en je krijgt al een indruk ervan.
    Vanaf Bali kun je ook met een boot naar Komodo en Rinca (eilanden), dit schijnt ook echt heel mooi te zijn. Helaas was deze tocht volgeboekt toen wij wilden dus kan het je niet uit eigen ervaring zeggen.
    Ik vond Java overigens ook echt heel leuk, weer heel anders dan Bali en Lombok. Je kan hier ook mooi met de trein reizen.
    Indonesie is echt heerlijk, van al mijn reizen door Azie staat deze toch wel met stip bovenaan! :)
    Veel plezier met de voorpret!

  • Reply
    Hester
    January 12, 2014 at 13:19

    Klinkt als een prachtige reis, ik weet eigenlijk maar heel weinig van Indonesië maar Azië heeft mij nooit heel erg getrokken. Toch ben ik behoorlijk jaloers want een mini retraite houden tijdens een backpack reis lijkt mij echt ideaal!

  • Reply
    Pop
    January 12, 2014 at 13:28

    Ha City (oldskool EGF), ik ben je altijd al aan het volgen en ik vind het echt SUPER dat je dit gaat doen! Zelf heb ik nog niet veel gereisd, maar zit er vaak over te denken. Zeker nu ik bijna en jaar afgestudeerd ben en nog niet mijn droombaan heb..Dit geeft wel weer nieuwe stof tot nadenken! Ik ga je zeker volgen en kan je helaas geen tips geven, maar wil wel zeggen dat ik je erg inspirerend vind (qua eten/drinken, bewegen, leven etc) en wil je veel succes en plezier wensen bij de voorbereidingen van deze reis!

  • Reply
    Suuz
    January 12, 2014 at 13:29

    GEWELDIG! Bali is fantastisch! indonesie is fantastisch! GA VOORAL DUIKEN!!! Scuba diving!! :-)!

  • Reply
    Anke
    January 12, 2014 at 13:34

    Oh wat tof! Mijn oom, tante en neefje zijn de afgelopen 2,5 maanden op Bali, de Gili’s, Komodo en Flores geweest, jaloersmakende foto’s kwamen deze kant op. Ben zelf ooit een weekje op Bali geweest, Kuta is inderdaad het Salou van. Ubud is wel leuk en wat rustiger inderdaad. Bij Uluwatu heb ik bij zonsondergang bij de tempels zo’n firedance gezien, super toeristisch, maar ik vond dat toch ook wel geinig om een keer gezien te hebben. En Lovina en Sanur schijnen ook nog wel leuke plekjes te zijn :)

  • Reply
    Chantal
    January 12, 2014 at 13:36

    Jaloersssss! Maar dat wist je al ;-) Je gaat het er echt geweldig vinden!

  • Reply
    Maaike
    January 12, 2014 at 13:43

    Indonesië lijkt me echt heel tof! Ik zou ook graag een keer naar Zuidoost-Azië gaan. Mijn zusje gaat in de zomervakantie ook naar Indonesië met een speciale reis van school, ik ben zo jaloers, haha. Alleen kan ik je dus helaas geen reistips hierover geven!

  • Reply
    Stephanie
    January 12, 2014 at 13:56

    Wauw wat super gaaf dat je dit in je eentje gaat doen! Echt heel erg stoer. Ik kan nu al uitkijken naar je mooie verhalen en prachtige foto’s!

  • Reply
    Loes
    January 12, 2014 at 14:13

    Hi! Wat een super plan! Ik vind Padang Bai op Bali zeker een aanrader! Een heel gezellig stadje met een prachtig strand als je een bergje over loopt. Sowieso gewoon een prettig sfeertje daar (overigens, overal op Bali waar ik ben geweest). Sanur is in mijn optiek meer iets voor wat oudere reizigers (veel resorts e.d.) & Ubud is toeristisch maar inderdaad ook zeker een bezoekje waard (Ik sliep daar bij Sania’s, beviel top). Kuta heb ik overgeslagen vanwege de verhalen. De regio Tabanan is minder toeristisch, vond ik erg leuk (in Kediri voelde ik me bijna een kermis attractie met m’n lichte huid haha, waren ze daar duidelijk niet gewend tegen te komen). Alvast een hele fijne reis! .

  • Reply
    Stephanie
    January 12, 2014 at 14:26

    OMG :3 daaaaar dromen ik en m’n vriend al heel lang van! Dat is ook ons doel nadat we zijn gaan samenwonen!
    Bali is echt waaauw! Ben jaloeeers hihi!

    Stoer dat je in je eentje gaat zeg, tof! Alvast heel veel plezier en ik kijk enorm uit naar je foto’s en verhalen!!

  • Reply
    Lisette
    January 12, 2014 at 14:40

    Heel gaaf! Ik wens je heel veel plezier, maar dat gaat vast goedkomen!

  • Reply
    Annika
    January 12, 2014 at 14:46

    Super dat je dit gaat doen! En prachtige bestemming heb je uitgekozen. Zelf geen tips, maar zo te lezen zijn er al een aantal geweest.

  • Reply
    jacqueline
    January 12, 2014 at 14:48

    Dat klinkt geweldig!! ik ben er nog nooit geweest maar indonesie staat zeker op mijn lijstje! Toch ben ik nieuwschierig naar je mini retreat waar je dat precies gaat doen etc etc. Dat wil ik namelijk ook altijd nog eens proberen

  • Reply
    Marieke
    January 12, 2014 at 15:14

    Ongelooflijk, wat een avontuur! Super vet! Ik kan nu al niet wachten op je reisblogs!

  • Reply
    Michelle
    January 12, 2014 at 15:25

    Wat leuk dat je naar Indonesië gaat! Veel plezier. Xx

  • Reply
    Food Love and Happiness
    January 12, 2014 at 15:32

    Wat geweldig! Ik heb enorme kriebels / behoefte om alleen te reizen, m’n hoofd te legen, tot mezelf te komen, ik begrijp dus ook heel goed waarom iemand er voor kiest om deze reis alleen te maken. Je hebt een prachtige bestemming gekozen (lijkt me, nooit geweest), alles wat je zou willen voor zo’n reis alleen is hier te vinden. Mooi ook die retraite aan het eind!

  • Reply
    Sanne
    January 12, 2014 at 16:30

    Dit klinkt echt fantastisch en inspirerend… Zet mij aan het denken. Ik probeer de hele negatieve ‘help ik ben bijna afgestudeerd en kan vast geen baan vinden’-paniek om te keren in iets positiefs en plannen te maken. En… Waarom niet een hele mooie reis maken, alleen? Ik ben heel benieuwd naar je ervaringen! Wanneer ga je?

  • Reply
    Nanda
    January 12, 2014 at 17:01

    Wat een prachtig idee! Hoelang ga je?
    Ik ga als alles een beetje mee zit rond oktober of begin 2015 weer eens reizen, ook alleen. Nu al zin in!

    • Reply
      Lin
      January 13, 2014 at 02:18

      3,5 week. Gaaf, waar wil je heen?

  • Reply
    Jorinde
    January 12, 2014 at 17:23

    Ik heb drie maanden alleen door Indonesië gereisd en ben naar Bali, Java en Gili Trawangan geweest.
    Ik raad je echt aan om Java ook te doen, aangezien je Bali in drie dagen helemaal gezien kunt hebben..
    De website die ik opgeef is mijn waarbenjij.nu uit die periode!

  • Reply
    Mieke
    January 12, 2014 at 17:24

    Begrijpelijk dat je vrienden en familie eerst persoonlijk wilt vertellen waar je heen gaat.
    Indonesië, echt super gaaf! Wij zijn op honeymoon naar Bali geweest. Echt prachtig. Kuta kun je inderdaad links laten liggen, Ubud is wel heel mooi. Daar had ik ook graag wat langer willen blijven. Sowieso lijkt zo’n reis alleen me heerlijk. (maar ook wel een beetje spannend)

    • Reply
      Lin
      January 13, 2014 at 02:18

      Ik vind het ook heel spannend haha. Ben onwijs benieuwd naar Ubud.

  • Reply
    Farah
    January 12, 2014 at 18:02

    Ik vind het echt super van je dat je het gaat doen!
    Zelf wil ik komend jaar ook een keer alleen op vakantie. Maar dan denk ik binnen Europa. Wil ook eens weten hoe dat is.

  • Reply
    Mandy
    January 12, 2014 at 18:09

    Super gaaf! Ons plan is waarschijnlijk om in het najaar naar Indonesie te gaan, dus ik ben benieuwd naar jou ervaringen! Wat je vooral moet eten; soto (soort gevulde kippensoep) en gado gado (vegatarisch) zijn mijn favoriete gerechten (ik ben half indo)! Veel mensen zijn ook gek ook tjendol.

  • Reply
    Anne
    January 12, 2014 at 19:19

    Wauw, wat een gave bestemming. Ik ben heel erg benieuwd naar je ervaringen :)

  • Reply
    sigrid
    January 12, 2014 at 19:41

    jaaa haaien, ik heb ze in maleisië gezien en ik vond dat ook zo tof! hoewel een schildpad… de ‘zenheid’ die daarvan afstraalt is toch wel prachtig. veel plezier!

  • Reply
    Maura - YLT
    January 12, 2014 at 21:00

    ooooh wat leuk zeg! Je hebt echt al zoveel gezien, echt geweldig leuk. Sowieso wil ik zelf nog naar Azië (ben wel in Thailand en Hongkong geweest) en dan ga ik mooi voor tips naar jouw blog. Ik kan dus geen tips geven ;) maar ga van je verhalen en foto’s genieten

  • Reply
    Katrien
    January 12, 2014 at 21:05

    Wat leuk allemaal, ik krijg ook zin om er naartoe te gaan haha! Ohja nog een vraagje, stop je dan die tijd met bloggen?

    • Reply
      Lin
      January 13, 2014 at 02:17

      Nee, ik probeer net als tijdens mijn reis door Vietnam te blijven bloggen. Misschien iets minder updates dan normaal.

  • Reply
    Suzanne
    January 12, 2014 at 22:10

    Jaaaa supervet! Ik ben er geweest in 2010. Zie mijn blog http://www.artikel255.nl/2013/04/mijn-eerste-backpacktrip-indonesie.html?m=1

    xxx

  • Reply
    Jolien
    January 12, 2014 at 23:10

    Nu al trost op jou. Zo gaaf lieve Lin!

  • Reply
    Eva
    January 13, 2014 at 01:00

    Lin, ik ben stikjaloers maar vooral heel blij voor je. Kijk uit naar je verhalen! (Maar hou de VS vooral ook op je lijstje please.)

    • Reply
      Lin
      January 13, 2014 at 02:16

      I will darling!

  • Reply
    Willemijn
    January 13, 2014 at 11:20

    Als ik afgestudeerd ben ga ik met mijn vriend naar Bali, dus ik ga je site in de gaten houden

  • Reply
    Eva
    January 13, 2014 at 11:24

    Wauw, super gaaf!

  • Reply
    Joëlle
    January 13, 2014 at 11:25

    Oooh Bali <3. Ik heb familie in Indonesië en ben er zeven jaar geleden voor het laatst geweest. Wat de anderen zeggen: Java is ook prachtig. Weliswaar toeristisch, maar ik vond de Borobudur en het Prambanan toch wel erg indrukwekkend, dat had ik niet willen missen. En het is weer compleet anders dan Bali. Als je de kans hebt dus zeker even oversteken! Waar ik ook veel goede verhalen over gehoord heb zijn de cruises langs de Sunda-eilanden, maar daar ben ik zelf nooit geweest.

  • Reply
    Tewa
    January 13, 2014 at 11:44

    Superleuk en hoe toevallig: ik ga ook naar Bali! Ik doe ook een retraite maar dan op gili. Ben erg nebueuw naar jouw verhalen straks! Heel veel plezier en wie weet komen we elkaar tegen! Groetjes tewa

  • Reply
    Fleur
    January 13, 2014 at 13:51

    Jaa, wat leuk! Fantastisch dit. Het wordt prachtig, Lin.

  • Reply
    Lisa
    January 13, 2014 at 15:08

    Wat leuk en spannend! Het klinkt alsof je er goed over nagedacht hebt. En het klinkt ook alsof je een fantastische tijd tegemoet gaat :) Heel veel plezier gewenst!

  • Reply
    Marcella
    January 13, 2014 at 21:45

    Klinkt goed Lin, wat heerlijk! En stoer ook dat je alleen gaat. Wordt vast een superervaring, ben erg benieuwd naar je avonturen!

  • Reply
    Marieke
    January 13, 2014 at 22:17

    Gaaf Lin! Ik vind je echt super stoer. Zou het zelf nooit doen, zo alleen op reis, ik heb toch een maatje nodig denk ik. Dus ben enorm benieuwd naar je ervaringen. Have fun met de voorpret!

  • Reply
    Ivana
    January 14, 2014 at 09:04

    Wat een heerlijkheid, this is gonna be legen…wait for it…dary!!! Voor tips heeft mijn vriendinnetje Claudia net een post over de 5 hot spots van Bali: http://www.backpackgek.nl/onze-bali-top-5/ (ik ben zelf nog niet geweest, maar daar komt snel verandering in :-)).

  • Reply
    Raffika
    January 14, 2014 at 21:07

    Leuk Lin!! En toevallig ook haha, in mei ga ik 2 weekjes naar bali en ook gili (Gili Air). Ik kan niet wachten om jouw verhalen te lezen. Ik weet ook nog niet precies waar ik heen wil op Bali, en ik denk dat ik wel wat aan jouw tips zal hebben !!
    Vroeger ben ik vaak op Bali geweest, wij gingen altijd met de familie naar Kuta, toen ik jong was vond ik dat allemaal prima, nu achteraf denk ik wel eens bij mezelf, had ik maar meer van het eiland gezien, er zijn zoveel andere mooiere plekken op Bali te bezoeken. Maar goed, dat ga ik dan ook doen in mei! Qua eten, wat ik altijd heel erg lekker vind is rujak manis (een soort van fruit salade met pittige pinda saus), gado gado (rijstgerecht met groenten en pindasaus), nasi campur (heel simpel gekruide nasi goreng) de sateh kambing, schijnt dat ze op Bali heerlijke babi guling hebben (speenvarken) en ehmm als ze het daar hebben martabak (een soort van ei gerecht in filodeeg) en martabak manis, maar die laatste 2 komen eigenlijk van andere delen Indonesie en weet ik niet zeker of ze het op Bali en Lombok hebben.

  • Reply
    Mandy
    January 14, 2014 at 23:21

    Mooie plannen Lin! :) Ik wil na mijn scriptie ook in m’n uppie naar Azië. Indonesië schijnt heel goed te doen te zijn als vrouw alleen.

    Voor je surfplannen heb ik de volgende tip: Medewi, Brown Sugar.
    Een surfende vriendin was in september op bali. Zij kan aardig surfen, maar is nog geen gevorderde. Op veel plekken waren de golven te hoog of lastig, en bij Brown Sugar in Medewi hoef je weinig te peddelen, heb je goede golven en nouja.. naar wat ik hoorde perfect. Niet overslaan dus!

    Ze heeft onderweg nog wat aantekeningen in mijn LP Bali gemaakt, als je ze graag wilt hebben moet je even een mailtje sturen, dan typ ik ze over. :)

    Alvast heeeeeel veel plezier!

  • Reply
    Gianna
    January 15, 2014 at 00:19

    Hallo,
    Ik kom elke zomer in Bali omdat mijn ouders daar een vakantiehuisje hebben dus ik ben al wat ervaren. Mijn tips zijn zijn om met de scooter het land te ontdekken (heel snel, goedkoop en je ziet veel van het land!!) en Ubud ook naar galeries te gaan. Ik heb het niet over de kunst die je ziet op de marktjes in het ‘centrum’ maar de kunstgaleries die wat afgelegen van de stad liggen. Je vindt daar mooie Indonesische kunst en de mensen daar kunnen je er veel over vertellen. Ook weet je misschien wel vande goedkope Buddha to Buddha sieraden in Ubud? Sinds kort is dit helaas verboden door Buddha to Buddha zelf. Je kan ze dus niet meer in de winkel kopen maar als je het aan de eigenaar vraagt dan zet hij het merkje er voor je op. Dit zijn trouwens gewoon originele sieraden die je ook in de winkels kunt vinden. Voorlopig schiet dit me even te binnen, hoop dat je er wat aan hebt!

    Groetjes Gianna

  • Reply
    Renate
    January 15, 2014 at 12:52

    Wat gaaf dat je dit avontuur in je eentje gaat doen!

  • Reply
    LNNK
    January 16, 2014 at 16:40

    Gaaf! Ik hou van Indonesië. Kuta, Bali is inderdaad net Salou, maar ik vind de rest van Bali erg leuk. Gemoedelijk sfeertje.

    Wij hebben in Ubud een scootertje gehuurd en hebben daar lekker mee rond gereden, dat was zo fijn. Er zitten daar een heleboel kunstgalerijen waar je heel betaalbaar toffe schilderijen kunt kopen. Ook kun je in Ubud een fietstour doen, wel lekker toeristisch, maar ontzettend leuk om te doen.

    Heel veel plezier met de voorpret!