Travel

La Douce France – Périgueux

Van 12.00 tot 14.00 je winkel sluiten om te lunchen, wat in Nederland erg raar zou zijn is in Frankrijk de normaalste zaak van de wereld. En wanneer in Frankrijk, doe als de Fransen, en dus ging ik een weeklang met alle liefde mee in deze lange lunches. Lunchen met stokbroden, paté, geitenkaasjes en alvast een glaasje wijn.

De lunch ging over in een kaasplankje, een schaaltje grote olijven en vooruit nog maar een flesje openmaken. Iedere ochtend van de vakantie reden we naar Perigeux om er voor te zorgen dat onze koelkast goed gevuld bleef. Iedere ochtend is er een  grote, biologische fruit- en groentemarkt waar ik enthousiast inkocht. Dozen geurige aardbeien, wilde perziken, dadels en verse amandelen. Verse kruiden, streekproducten en wijn uit de regio die je al vanaf 10.00 ’s ochtends kon proeven. De olijvenman die heerlijke knoflookolijven verkocht, maar ook zongedroogde tomaatjes en gemarineerde stukjes paprika.

Binnen twee dagen was ik vrienden geworden met het meisje van de kaas. De eerste Françaises die ik echt heel makkelijk kon verstaan, ik kon haar in hele zinnen antwoord geven in plaats van het gebruikelijke eh oui of eh non. De kleine harde geitenkaasjes, de smeltende stinkkaasjes en de blauwaderkaas die zo goed smaakt met een glas Sancerre.

De grote supermarkten die producten verkopen waar wij in Nederland voor naar een delicatessenzaak moeten. De Champagne die hier per fles een stuk goedkoper is. Frankrijk, ik doe er met liefde de boodschappen.

You Might Also Like

18 Comments

  • Reply
    Marahschrijft
    August 14, 2012 at 08:37

    Heerlijke foto’s! (Hier in het stadje waar ik woon sluiten de meeste winkels ook nog voor de lunch, gewoon in Nederland! Maar het begint inderdaad wel een rariteit te worden…)

  • Reply
    Chezzelia
    August 14, 2012 at 08:54

    Oh heerlijk, wat mis ik nu mijn landje haha!

  • Reply
    Nuria
    August 14, 2012 at 09:00

    Heerlijk hoe ze in het zuiden echt de tijd nemen voor de lunch!! Leuke foto’s :)

  • Reply
    Anne
    August 14, 2012 at 09:00

    Ohh het klinkt echt goed zeg, nu wil ik ook gelijk naar Frankrijk!

  • Reply
    Marjolein
    August 14, 2012 at 09:24

    Wat een heerlijk leven…

  • Reply
    tineke
    August 14, 2012 at 09:24

    Lekker, zo’n frans leventje! :)

  • Reply
    Laura
    August 14, 2012 at 12:26

    Heerlijke foto’s!

  • Reply
    Jesdiny
    August 14, 2012 at 12:47

    Ik krijg opeens ontzettend veel zin om naar Frankrijk te gaan!!

  • Reply
    Indira
    August 14, 2012 at 13:01

    Dat uren uittrekken voor lunch heb ik ook meegemaakt ja, vond dat zo apart haha. Maar wel gezellig als je met zn allen gaat eten!

  • Reply
    danielle
    August 14, 2012 at 13:38

    Frankrijk is gewoon geweldig! leuke foto’s:))

  • Reply
    Des
    August 14, 2012 at 14:22

    ik ben eenb eetje in een lurker modus vandaag, maar van jouw stukjes lukt dat niet, want men, wat kan ik genieten hoe jij weer geniet van je wijn en de kaasplankjes enzo, en lin je hoort daar thuis. in frankrijk. niet hier in rottertdamt
    (en dat bedoel ik in een good way, niet in een manier van: ja ga hier weg)

    ps. sexy rok

    • Reply
      Lin
      August 14, 2012 at 14:30

      <3 <3 <3

  • Reply
    Mirthe
    August 14, 2012 at 15:55

    Ah, wat heerlijk. Kunnen we die hele cultuur gewoon niet eventjes hier in Nederland invoeren of zo?

  • Reply
    Kinga
    August 14, 2012 at 18:58

    Klinkt heeerlijk! Ik ga eigenlijk nooit in Frankrijk op vakantie, maar als ik dit zo lees zou ik dat zeker eens moeten doen..

  • Reply
    Marieke
    August 14, 2012 at 22:10

    Ik hou niet zo van bijzondere kaasjes, maar de andere verse producten die je er kocht mogen ook zo mijn koelkast in. Mjam! Heerlijk culinair weekje heb jij gehad. :)

  • Reply
    Foodloveandhappiness
    August 15, 2012 at 22:09

    Oh heerlijk! En inderdaad, iets wat we hier ook zouden moeten invoeren, die lange lunchbreaks, ideaal! En die kaasjes, lekker!
    De franse supermarkten zijn echt leuk he, zo groot en zo veel keuze altijd!

  • Reply
    Anouk
    August 16, 2012 at 10:34

    Wat een heerlijke foto’s! Die lange lunchbreaks moeten we hier ook invoeren. Heerlijk een glaasje bubbels bij de lunch. Klinkt als een super vakantie!

  • Reply
    Ise
    August 21, 2012 at 15:35

    Klinkt heerlijk!