Travel

Travel: Backpacken door Turkije

Bij een vakantie naar Turkije denk je al snel aan een citytrip naar Istanbul of een all inclusive vakantie waar om 16.00 de bitterballen klaar staan. Vooral dat laatste spreekt niet iedereen aan. Ook mijn nichtje Kim stond niet te trappelen toen haar vriendinnen een paar dagen Turkije aan het Griekse eilandhoppen wilde plakken. Inmiddels is ze al drie keer gaan backpacken in het land dat grenst aan Europa en Azië, en ik begrijp nu waarom.

Drie keer trok Kim met haar backpack door Turkije, de foto’s van de mooiste reis laat ik in dit blog zien.

Wat je het beste kunt doen als je Turkije wil gaan ontdekken is een los ticket kopen. Dit is meteen de grootste kostenpost van je reis; voor bedragen tussen de 300/400 euro vind je een retourticket. Vlieg bijvoorbeeld heen naar Ankara en terug vanaf Izmir.

Ankara is een echte businessstad en je hoeft hier niet veel tijd door te brengen, de belangrijkste bezienswaardigheden kun je in een dag bekijken. Dit zijn het mausoleum van Atatürk en het oude Ankara, een dorpje in de stad.

Reizen binnen Turkije
Binnen Turkije reis je het beste met de bus. De bussen zijn goedkoop maar ook veel luxer dan van te voren verwacht. De stoelen lijken op eerste klas vliegtuigstoelen; ruim, comfortabel en met entertainmentsysteem in de rugleuning van de stoel voor je. Snacks, water, frisdrank en Wi-Fi zijn bij de prijs inbegrepen. Voor een reis van 6 uur betaal je zo’n 10 euro.

Vanuit Ankara neem je bijvoorbeeld de bus naar Cappadocia, de bus rijdt op deze route langs prachtige zoutmeren. In Cappadocia zelf boek je een hostel (privékamer) voor zo’n 15 euro per nacht inclusief ontbijt (Griekse yoghurt met fruit, pannenkoeken met nutella).  Cappadocia ligt in het binnenland en wanneer je door de omgeving gaat wandelen waan je je in een bizar mooi maanlandschap. Iedere ochtend vertrekken er ontzettend veel luchtballonnen voor een rondvaart, wat voor schitterende plaatjes zorgt. De bewoners zijn er super vriendelijk en mijn nichtje werd regelmatig grote trossen druiven aangeboden tijdens het wandelen, zonder dat iemand er iets voor terugvraagt.

Cappadocia – Fethiye – Selçuk
Van het maanlandschap in het binnenland neem je de bus naar Fethiye, een relaxt kustplaatsje. Hier betaal je 20 euro per nacht voor een hostel (privékamer) maar dit is inclusief een uitzicht op de baai waar je de dolfijnen ziet springen. ’s Avonds kan het snel afkoelen en wordt er warme sangria geschonken (overdag is het in oktober nog 30 graden). Het hostel kent een heel gezellig sfeertje met veel backpackende Amerikanen en Fransen, maar is zeker geen partyoord  zoals Salou. In alle dorpjes kun je heerlijk, simpel eten. Veel vis, brood, en gegrilde groenten.

Deze vis koop je op de markt van Fethiye en kun je in de omliggende restaurants (voor een heel klein bedragje) laten klaarmaken.

Vanuit Fethiye kun je de Olympus Vallei bezoeken (en de nacht in een boomhut spenderen), wandelen door Butterfly Valley en een overnight cruise boeken bij Blue Cruise, of paragliden.

Hippie Hostel
Vanuit Fethiye gaat er een bus naar Selçuk, de plaats in Turkije waar een van de oude zevenwereldwonderen staat. Boek hier een kamer in het hippie resort Atilla’s Getaway. De eigenaar is half Turks, half Australisch en dit komt tot uitzing in zijn hostel. De sfeer is laidback, langs het zwembad liggen loungekussens en hangen veel hangmatten. Het avondeten is bij de prijs (22 euro per nacht voor een privékamer) inbegrepen en elke avond wordt er vegetarisch gekookt.

Hierna is het slechts nog een klein stukje naar Izmir, hiervandaan vlieg je terug naar Amsterdam.

Inmiddels ben ik zelf ontzettend enthousiast geworden over een reis naar Turkije, wie weet volgend jaar. Ben jij wel eens in Turkije geweest?

You Might Also Like

35 Comments

  • Reply
    Mandy de Roo: Traveling, Food, Lifestyle and More
    July 24, 2013 at 10:32

    Dat klinkt leuk!
    Veel beter dan het all incl imago dat Turkije heeft.

    Reisde je nichtje alleen?
    Mooie foto’s hoor!

  • Reply
    Debby
    July 24, 2013 at 10:33

    Ahhh wat mooi! Ben er zelf nooit geweest, maar zeker geïnteresseerd. Ken veel mensen die er zijn geweest en zelfs mensen die er gewoond/geboren zijn dus dat heeft mijn interesse wel aangewakkerd. Wat een prachtige foto’s! Maar nu met die oorlog lijkt ‘t me niet zo fijn..

  • Reply
    Laura
    July 24, 2013 at 10:34

    Wauw, dat klinkt echt geweldig! En mooie foto’s heeft ze gemaakt.

  • Reply
    Linda
    July 24, 2013 at 11:16

    Smaakt naar meer!

  • Reply
    Bianca
    July 24, 2013 at 11:46

    Zo zou ik Turkije inderdaad wél willen ontdekken!

  • Reply
    Fieke
    July 24, 2013 at 12:02

    Jaaa ik heb ook gebackpackt in Turkije toen ik 16 was, ontzettend gaaf en mooi! En wat een lieve mensen.

  • Reply
    Bente
    July 24, 2013 at 12:13

    Ziet er prachtig uit!

  • Reply
    Marlou
    July 24, 2013 at 13:09

    Ik heb zelfs nog nooit ook maar gedácht om door Turkije te backpacken, maar als ik dit zo lees is het zeker iets wat ik graag zou doen :) Supergave post!

  • Reply
    Sanne
    July 24, 2013 at 15:46

    Wauw mooie foto’s. :D

  • Reply
    Rosselle
    July 24, 2013 at 16:36

    Supermooie foto’s!

  • Reply
    Maaike
    July 24, 2013 at 17:18

    Wow, dit gaat op mijn wish list! Ziet er gaaf uit. :-)

  • Reply
    Monique
    July 24, 2013 at 18:23

    Wauw! Dit lijkt me heel gaaf!

  • Reply
    Marcella
    July 24, 2013 at 19:53

    Cappadocie lijkt me onwijs gaaf! Dat staat zeker nog op m’n wishlist, net als Istanbul.

  • Reply
    Michelle @ the World is a Book
    July 24, 2013 at 20:41

    Wow, heel mooi! Cappadocia staat heel lang op mijn wish list, maar de rest moet ik er ook bijzetten zo te zien. Super leuk!

  • Reply
    Anouk
    July 24, 2013 at 23:59

    Gaaf! Vooral goed te lezen dat het zo goedkoop reizen is van plek naar plek, dat zijn de fijne voordelen natuurlijk. Ik ben 2 zomers geleden in Turkije geweest. Mama’s laatste vakantie, dus zal er altijd bijzondere herinneringen aan hebben! Ik zou er trouwens 1, 2, 3 over na hebben gedacht te backpacken in Turkije, maar door onze reis en door deze foto’s ben ik zeker overtuigd;)!

  • Reply
    Michelle
    July 25, 2013 at 00:12

    Ik ben er nog nooit geweest, maar zo backpacken lijkt me wel prachtig! Xx

  • Reply
    Marjolein
    July 25, 2013 at 07:09

    Wat ontzettend grappig: ik ben net klaar met bijna dezelfde (iets groter rondje) rondreis door Turkije maar dan als roadtrip. Is heel veel te zien in dat land :-)

  • Reply
    Nanda
    July 25, 2013 at 07:17

    Ja! In zo’n all inclusive, waar de hele dag door iets klaarstaat, dat was voor toen perfect. :-) Echt hoor. – ik heb ‘n kind…daarvoor moest ik er ook niet aan denken- We hadden heel lekkere kamers, het was relatief rustig in het hotel en we sliepen in een ‘private’ gedeelte wat gewoon lekker luxe was. Met een vriendin ben ik ooit in Fethiye geweest. Echt een leuk dorp waar je niet alleen tussen de toeristen zit. Istanbul staat heel hoog op mijn city-trip verlanglijstje en ooit naar Capadocie lijkt me ook nog wel wat…

  • Reply
    T
    July 25, 2013 at 12:26

    supermooi! ik denk dat wij eerder kiezen voor het ‘veilige’ Turkije en helemaal vergeten wat er verder nog ligt

  • Reply
    Joyce
    July 25, 2013 at 16:34

    Klinkt als een geweldige vakantie!

  • Reply
    mai
    July 25, 2013 at 21:50

    wauw ge-wel-dig! het lijkt me erg leuk om een keer te backpacken

  • Reply
    Laura
    July 25, 2013 at 22:19

    Hele fijne tip, Turkije is inderdaad prachtig maar wordt te vaak geassocieerd met het feestbeesten.

  • Reply
    Limoentje
    July 27, 2013 at 03:49

    Wat een goed artikel zeg. Je hebt me enthousiast weten te maken voor Turkije en dan met name om er te gaan backpacken. Leuk!

  • Reply
    PS by Dila
    July 29, 2013 at 12:18

    Heel gaaf! Ik kom zelf uit Turkije, maar nog nooit daar rondgereisd… shame on me!

  • Reply
    Dionne
    July 29, 2013 at 13:29

    Mijn vakantieplannen voor deze zomer waren nog steeds onduidelijk. Na het lezen van je blog over backpacken in Turkije was ik heel enthousiast. Zo enthousiast zelfs dat we tickets hebben geboekt en over 4 weken 12 dagen in Turkije gaan rondreizen. Bedankt!

    • Reply
      Lin
      July 29, 2013 at 19:19

      Wat leuk om te horen! Laat je me weten hoe het was?

  • Reply
    Ise
    August 4, 2013 at 21:41

    Daar zou ik ook niet aan denken bij Turkije! Klinkt wel erg goed.

  • Reply
    Maudy
    October 15, 2013 at 22:19

    Ik vroeg me ook af of je nichtje dit alleen gedaan heeft. Ik ben nu namelijk ook erg enthousiast hierover, maar ik weet dat mijn vriend of vriendinnen nooooooit mee zouden willen, haha. Kan dit alleen als meisje, is dat verantwoord?

    • Reply
      Lin
      October 16, 2013 at 11:12

      Oh dat zou ik niet durven zeggen. Mijn nichtje was samen met een vriendin.

      • Reply
        Maudy
        October 17, 2013 at 16:43

        Ah oké, misschien als ik m’n vriend heeeeeel lief aankijk.. In ieder geval, bedankt voor de reactie!

  • Reply
    sheggy
    March 25, 2014 at 01:20

    Klinkt heel mooi allemaal maar gaat iemand dit jaar naar turkije liefst 01-04-2014, want dan ga ik door turkije reizen (gezelschap), en alle tips zijn ook welkom trouwens…..

    ps ik ben turks…

  • Reply
    Catharina
    July 13, 2014 at 13:00

    Mooi sfeerbeeld! Heb je enig idee in welk hostel je nichtje zat in Fethiye? Ik ga daar volgende week namelijk ook heen en zoek nog iets leuks (geen all-inclusive-meuk)! :))

  • Reply
    franci
    September 13, 2014 at 20:58

    Hoi hoi,

    Dit is precies de informatie die ik zocht.. weet jij of dat ballonvluchten nog seizoensgebonden is? En zo ja of oktober een goede tijd is om te gaan? Hoeveel dagen duurde deze trip?

    groetjess :)

    • Reply
      Kim
      September 14, 2014 at 09:33

      Hoi Franci,

      Ik heb zelf heen ballonvlucht gedaan, dus durf niet met zekerheid te zeggen of ze seizoensgebonden zijn.
      Wel ben ik zelf ook een keer in oktober in cappadocia geweest en toen heb ik nog wel luchtballonen gezien. Dus ik denk dat dat wel goed zit.
      Oktober was voor mij een perfecte tijd om naar Turkije te gaan. Het is nog heerlijk weer. In de middag liep de temperatuur nog op naar 30 graden. Sochtends en savonds is het een stuk frisser, dus een warme trui heb je wel nodig.
      In een dikke week kan je een mooi rondje maken. In 9 dagen kan je al veel zien. Bijvoorbeeld cappadocia, kust bij fethiye en eventueel stukje westkust of Istanbul.
      Veel plezier met plannen van een reisje! Laat me weten als je nog vragen hebt :)

      Groetjes!

  • Reply
    Waarom jij misschien ook moet gaan backpacken : Charlie magazine
    June 6, 2016 at 12:49

    […] lijkt, kan je altijd voorzichtig beginnen. Kies bijvoorbeeld voor een goedkopere bestemming zoals Turkije. Bedank voor de citytrip naar Istanboel of een all inclusive vakantie naar Bodrum. Er valt zoveel […]