Trainen voor een marathon – if I can do it, you can do it

By February 27, 2017 Running 3 Comments

Schermafbeelding 2017-02-21 om 16.41.20

Nu een marathon verder weg dan ooit lijkt (afgelopen weekend tikte ik in tijden weer eens de 10 kilometer aan) vind ik het leuk om er juist weer eens een artikel over te schrijven. Om de angsten die bij een eerste marathon kunnen komen kijken weg te nemen.

Want nee ik ben geen topsporter en ambieer dat ook niet te worden. Toch heb ik vier marathons achter mijn naam staan, waarvan eentje zelfs onder de 4 uur (voor mij een droomtijd).

En als ik het kan, dan kan jij het ook. Pinky promise. Bij deze neem ik al jouw (en misschien inmiddels weer de mijne) twijfels weg.

Maar ik heb geen conditie
Goed, wanneer je nog geen 500 meter kan rennen is een marathonschema misschien wat hoog gegrepen. Maar wanneer je blessurevrij en zonder heel veel inspanning een relaxte 5 kilometer kan lopen (al is je tempo nog zo rustig) dan is er geen enkele reden waarom je niet voor een marathon zou kunnen gaan trainen.

Het is een goed idee, wanneer je langst gelopen afstand nog onder de tien kilometer ligt, vooral je tijd te nemen. Haastige spoed is zelden goed, is een waarheid als een koe, zeker wanneer het op marathons aankomt.

En droom je toch van die marathon al kun je nog geen 500 meter rennen? Begin nog rustiger zoals met een couch2-5k programma. Bevalt dat? Dan bouw je vanuit daar verder. 

Maar een marathon lopen is zo duur
Wanneer de New York City marathon op je bucketlist staat kan het inderdaad een duur grapje worden. Voor een marathonpakket betaal je dan al snel 2500 euro.

Maar voor mijn eerste marathon in Rotterdam betaalde ik nog 75 euro. Omdat ik ook in Rotterdam woon bespaarde ik op reis- en hotelkosten. Natuurlijk ben je wel wat kwijt aan goede hardloopkleding en schoenen. Een gewoon katoenen shirt loopt niet alleen minder lekker, na een flink aantal kilometers kan de stof ook gaan schuren op je huid.

Needless to say maar ook de investering in een paar goede hardloopschoenen is de investering meer dan waard. Als het goed is ga je veel kilometers op dit paar afleggen en de juiste ondersteuning kan menig blessure voorkomen.

Maar ik heb geen idee wat voor schema ik moet aanhouden
Dat geeft niks. The internet is your friend. Een schema is erg persoonlijk; mijn schoonvader traint met gemak 6x per week, zelf heb ik daar geen tijd voor en vooral geen zin in. Een goed basisschema vind je bijvoorbeeld op de website van Runners World. Zelf heb ik dit schema als basis gebruikt en naar wens aangepast. Ik heb voor sommige marathons minder lange duurlopen gelopen; dat merkte ik dan ook wel aan mijn eindtijd, die werd iets langzamer. 

Maar ik heb geen tijd om 6x per week te trainen
Dat hoeft dus ook niet per se! Veel goed basisschema’s gaan uit van 3 of 4 keer per week trainen, maar in drukke periodes liep ik soms maar 2x per week. Mocht je tijd over hebben is het wel goed om een core training aan je schema toe te voegen. Sterke buikspieren zijn een must voor lange afstandlopers! Dit betekent niet dat je naast je hardlooptrainingen van +1 uur ook een Crossfitbox moet op schieten. Met een aantal stevige planksessies in je huiskamer kun je al veel winst behalen.

Schermafbeelding 2017-02-27 om 15.13.13I’m wearing – tightshoesshirt 

Maar ik heb geen doorzettingsvermogen
Dat kweek je wel tijdens je lange duurlopen; focus je niet op de 42 kilometer, maar slechts op de traininsgweek die voor je ligt. Week bij week en stapje bij stapje kom je steeds dichter bij je doel. En zoek een traininsgbuddy die je (deels) kan vergezellen op lange afstanden! Joanne heeft me meerdere malen de laatste kilometers doorheen gesleept..

Maar ik haat trainen in de regen/zon/vrieskou
Dan is het goed om te kijken of je een winter of zomerloper bent. Zelf train ik liever in de kou dan in de zomer. In de zomer wil ik namelijk meer vrijheid om in het weekend leuke dingen te doen en koos ik dus de afgelopen 4 jaar voor een voorjaarsmarathon. Haat jij sneeuw en kou? Dan is een marathon in september misschien beter voor jou!

Schermafbeelding 2017-02-27 om 15.12.08I’m wearing – tightshoesshirt 

Zie je bij de finish?

Dit artikel schreef ik in samenwerking met Zalando.

3 Comments

Leave a Reply