Running

Running: I’m a junkie

In een oud notitieboekje vond ik een zin van mezelf terug: ‘ooit hoop ik net zo verslaafd te zijn aan hardlopen als mijn schoonvader.’ Let wel: dit was ergens in een ver, grijs verleden, toen ik nog puffend en steunend de lessen van Start To Run met de Vlaamse Evy voltooide. Dat was in de tijd dat ik met een knalrood hoofd en met moeite 8 minuten achter elkaar liep. Dat rode hoofd is nooit meer weggaan, maar nu loop ik zonder moeite 80 minuten achter elkaar.

Het was de tijd dat ik me nog voor kon stellen dat het lastig is om je hardloopschoenen aan te trekken, niet dat het lastig is om dagen rust in te lasten. Inmiddels is het zo ver: I’m a running junkie. Vorige week liep ik een week niet. De zin was er wel, ook om 06.00 ’s ochtends, maar het kwam non-stop met bakken uit de hemel. Om toch te sporten trainde ik thuis met de Nike app en deed ik een lesje Bikram Yoga. Ook fijn hoor, maar alleen als aanvulling en niet als vervanging voor het hardlopen zo bleek.

Na 7 dagen niet hardlopen was ik stik chagrijnig en mijn benen werden onrustig. Maar ook op tweede pinksterdag bleef het gieten. Ik besloot gewoon te gaan en binnen 500 meter deed de regen me helemaal niets meer. Met een gelukzalige grijns rende ik door plassen en vlogen mijn benen over het asfalt. Sneller, sneller, meer, meer. Onder de douche realiseerde ik me dat ik echt stapelgek ben op hardlopen, misschien wel echt verslaafd, als mijn humeur er zo afhankelijk van is.

Maar dat geeft niet. Die runners high kan ik meerdere keren ervaren, door regen, door storm en de enige bijwerkingen zijn een paar mooie benen en het overmatig eten van bananen. Daar kan ik best mee leven.

You Might Also Like

25 Comments

  • Reply
    Josianne
    May 23, 2013 at 08:01

    Fijn dat je het zo geweldig vind. Ik vond het ook zo geweldig, maar bij mij valt het de laatste paar weken een beetje tegen en ik snap niet goed hoe dat komt. Misschien omdat ik het te druk heb met andere dingen, en daarom niet genoeg tijd wil maken voor het hardlopen? Misschien ook omdat het maar niet beter lijkt te gaan?

  • Reply
    Anne
    May 23, 2013 at 08:30

    Wat super fijn. Zelf heb ik ook nog steeds van die fantasieen. Dat ik verslaafd ben aan hardlopen. Helaas gooit een knieblessure nu al jaren roet in het eten. Dus heb ik mezelf maar ‘verslaafd’ aan fitness. Het mooie is, dat kan je bij elk soort weer gewoon doen ;) Leuk stuk!

  • Reply
    Anne
    May 23, 2013 at 08:32

    Herkenbaar! Het is zo heerlijk om te lopen, buiten te zijn en je eigen grenzen te verleggen!

  • Reply
    Yara
    May 23, 2013 at 08:40

    Super fijn! Ik heb echt 0,0 motivatie atm, dus het rennen komt er helaas niet van.. Knap dat je gewoon in de regen ging, ik zou echt thuis blijven haha!

  • Reply
    AM
    May 23, 2013 at 09:16

    Ik vind dit soort verhalen heel inspirerend! Eigenlijk zou ik aanstaande zondag de Mariekenloop in Nijmegen doen maar ik kon mezelf niet motiveren om te trainen waardoor ik uiteindelijk verstek heb moeten laten gaan. Nu hoop ik mezelf binnen nu en 2 weken in te schrijven bij een loopgroep (ik wacht op hun reactie) en dan volgend jaar wel aan de start van de Mariekenloop te staan :)

    Het lijkt me heerlijk om ook ooit een hardloopverslaafde te zijn :)

  • Reply
    Ellis
    May 23, 2013 at 09:17

    ”niet dat het lastig is om dagen rust in te lasten.”
    Heel herkenbaar :-) Ik ben ook voort verslaafd, maar dat geeft inderdaad niet. Het is gelukkig een gezonde t.o.v. andere verslavingen ;-)

  • Reply
    Door
    May 23, 2013 at 09:35

    Jaa lopen in de regen is heerlijk! Ik ben nu een paar weken bezig met hardlopen en ik vind het super fijn, zou elke dag wel willen gaan. Maar ik heb het gevoel dat ik geen vooruitgang boek, ik kom alleen maar aan ipv datik afval, en het lopen gaat ook minder makkelijk dan ik zou willen, misschien omdat ik slecht slaap.
    Is dit een tijdelijke dip denk je?

  • Reply
    Lisanne
    May 23, 2013 at 10:27

    Super goed dat je gewoon in de regen bent gegaan :)
    Nu droom ik er ook van ‘verslaafd’ te zijn aan hardlopen! Hopelijk kan ik over een tijdje ook zo terugkijken net zoals jij doet!

  • Reply
    Rianca
    May 23, 2013 at 11:34

    Mooi geschreven! Ik hoop ook ooit verslaafd te zijn, voorlopig zit ik in een dip, maar lopen moet ik want 20 oktober loop ik mijn eerste marathon.

  • Reply
    Jildou
    May 23, 2013 at 12:11

    Ik hoop ooit zo verslaafd te raken aan hardlopen als Lin, want de manier waarop jij over hardlopen praat is alsof het echt één van je grootste liefdes is :)

  • Reply
    Froukelien
    May 23, 2013 at 12:28

    Wat een heerlijk inspirerend blogje! Bij mij is de verslaving nog lang niet zo ver en moet ik mezelf soms echt pushen om de deur uit te gaan en ook tijdens het lopen heb ik niet altijd de discipline om dóór te gaan. Maar het gevoel achteraf is zo heerlijk! Daar kan ik zeker wel verslaafd aan raken :)

  • Reply
    Claudia
    May 23, 2013 at 12:59

    Ik heb de krachttraining high wel al te pakken, maar ik ben nog verre van de runners high. Ik hoop ooit ook op het punt te belanden dat ik dit kan zeggen!

  • Reply
    Marieke
    May 23, 2013 at 13:17

    Ik ga heel graag bij je in de leer babe! Na m’n vakantie richting de 16k!

  • Reply
    Melanie
    May 23, 2013 at 14:31

    Ik ben ook begonnen met hardlopen en ik hoop ook een hardloopjunkie te worden!

  • Reply
    Lianne
    May 23, 2013 at 14:55

    Echt superfijn voor je, junkie. <3

  • Reply
    Linda
    May 23, 2013 at 16:24

    Fijn om te lezen dit en super herkenbaar.
    Ik ben lang nog niet zover als jij bent, want na 30 min. rennen moet ik echt even een minuutje lopen. Maar ik ben er ook helemaal gek op en ik kan niet meer zonder!

  • Reply
    Marcella
    May 23, 2013 at 16:50

    Mooi dat het zo verandert is, goed bezig jij!

  • Reply
    Nanda
    May 23, 2013 at 18:10

    Goed bezig! Hardlopen is ook zeker verslavend :)

  • Reply
    Tedje
    May 23, 2013 at 19:50

    Wauw, echt knap zeg! Wat heerlijk dat je er zo van kan genieten!

  • Reply
    Wendy
    May 24, 2013 at 00:23

    Super dat je er zo van geniet. Ik hoopte dat ik dat ook zou hebben, maar tot nu toe niet gelukt. Ik hoop dat het snel weer beter weer wordt, want dan kan ik mijn skeelers weer aantrekken. Dat doe ik wel heel graag. :D

  • Reply
    cynthia
    May 24, 2013 at 12:41

    Wat onwijs leuk om te lezen. Ik zit nog in de startfase (lees: met moeite 8 minuten lopen) maar hoop ook ooit verslaafd te zijn :)

  • Reply
    Femke
    May 25, 2013 at 22:05

    Het is ontzettend mooi om te lezen hoe gek je er op bent, en hoeveel voldoening je er uit haalt! En dat je gewoon door rent, in (letterlijk) weer en wind; respect hoor! :)

  • Reply
    annouska
    May 26, 2013 at 22:09

    Ik wou dat ik jou junkie gevoel had. Wat een heerlijk gevoel al is het soms ook wel lastig als je dan niet kan hardlopen.

  • Reply
    Suzanne
    May 29, 2013 at 15:29

    Leuk geschreven!

  • Reply
    Anne
    May 31, 2013 at 19:10

    Fantastisch die eerste foto! En heel inspirerend. Ik bedoel, ik ben er ook zo één die met heel veel moeite de makkelijkste training volbrengt. Misschien niet helemaal te vergelijken in verband met mijn gezondheid, maar toch is het heel mooi om te lezen. Het kan dus toch. :)