Food

Pompoenmuffins met rozemarijn en geitenkaas

Het is koud, nat en guur buiten en daarmee perfect scriptie schrijfweer. Gelukkig heb ik dat kreng gisterochtend ingeleverd en is het nu wachten op de volgende portie feedback. Ik verwacht dat het dan echt de laatste puntjes op de i zullen zijn en dan kan de scriptie naar de tweede lezer. Oh wat ben ik straks blij als ik afgestudeerd ben.

Dus  wat dan te doen met dit weer? Hartige pompoenmuffins bakken.

IMG_0168 

IMG_0154

Ingrediënten: 

3 eieren
180 gram bloem
90 gram boter
250 gram magere kwark
10 gram bakpoeder
100 gram zachte geitenkaas
een kleine pompoen (900 gram)
olijfolie
een kleine ui (rood of wit)
een grote teen knoflook
een takje rozemarijn
peper en zout

Verwarm de oven op 180 graden.

Een biologische pompoen hoef je niet te schillen en verkleint de kans op keukenongelukken dus aanzienlijk. Ik stop een pompoen meestal 2/3 minuten in de magnetron dan kun je de pompoen daarna makkelijk in stukjes snijden.

Verwijder de pitten van de pompoen en snijd deze in kleine blokjes. Snijd de ui fijn en pers een teentje knoflook uit. Bak dit alles zo’n 10 minuten op een laag vuur in wat olijfolie. Breng op smaak met zout en peper.

Klop de drie eieren luchtig en meng de boter (kamertempratuur) en magere kwark erdoor tot een luchtig beslag. Voeg de pompoen (iets afgekoeld) toe en voeg de rozemarijn en geitenkaas toe.

Spatel vervolgens het bakpoeder en de bloem door het beslag.

Dit mengsel is geschikt voor 12 grote muffinvormpjes. Ik gebruikte echter die kleine cupcake (papieren) vormpjes die je bij de AH kan kopen en kwam uit op zo’n 20 muffins. Ideaal voor een feestje of etentje waarbij iedereen iets meeneemt.

Zet de muffins zo’n 35/40 minuten in de oven.

Lekker met een simpele salade van veldsla en avocado.

Bon appetit!

You Might Also Like

22 Comments

  • Reply
    Brenda
    October 15, 2013 at 15:41

    Succes met je laatste loodjes met het afstuderen Lin, Spannend! Maar you can do it!
    En je pompoenmuffins zien er heerlijk uit!

  • Reply
    Anne
    October 15, 2013 at 15:53

    Van jouw recepten krijg ik honger! Hartige muffins, jammie. Zijn ze koud ook nog lekker? Lijkt me een goed idee voor lunch op het werk :) Trouwens, wat goed van je scriptie! Joehoe! Hopelijk niet al te veel dat je nog hoeft te veranderen en dan ben je er lekker vanaf.

  • Reply
    Hester
    October 15, 2013 at 16:42

    Oeh deze ga ik een keer maken! Ben blij dat ik nog lang niet af hoef te studeren, lijkt me echt vreselijk. Heel veel succes nog !!

  • Reply
    Maura - YLT
    October 15, 2013 at 16:53

    Super goed idee met pompoen! Hartige muffins zijn echt de bom haha. Met die geitenkaas lijkt me een hele lekkere combi.

  • Reply
    Mirthe
    October 15, 2013 at 16:56

    Ze zien er echt heerlijk uit, perfect voor de herfst :) Ik hoop dat je snel echt klaar bent met je scriptie!

  • Reply
    Marjolein
    October 15, 2013 at 17:59

    Die zien er echt superlekker uit! Succes met je scriptie :)

  • Reply
    Maureen
    October 15, 2013 at 18:02

    Dit klinkt echt ontzettend lekker

  • Reply
    Elise
    October 15, 2013 at 18:38

    Dit klinkt heerlijk :) maar waar in het recept moet de geitenkaas erdoor? Bij de kwark? Of gaat de geitenkaas niet in het beslag maar eet je die er bij?

    • Reply
      Lin
      October 15, 2013 at 18:42

      Oh scherp van jou! Ik pas het direct aan. Thanks :)

      • Reply
        Elise
        October 16, 2013 at 09:30

        hahaha bedankt :) ik wil ze namelijk ook echt dit weekend maken!

  • Reply
    Rebecca
    October 15, 2013 at 20:11

    Ik bestel deze voor 1 november. Slutty brownies ook trouwens ;).

  • Reply
    OURTASTE.NL
    October 15, 2013 at 20:24

    Ziet er goed uit! En deze komt ZEKER op de ‘to do’ lijst voor de nieuwe oven!

  • Reply
    Nicky
    October 15, 2013 at 21:00

    Deze klinken zó lekker. Ik wil ze sowieso een keer maken, ideaal voor de herfst!

  • Reply
    anne
    October 15, 2013 at 21:06

    Serieus, perfect recept! Ziet er echt heerlijk uit :)

  • Reply
    Nanda
    October 15, 2013 at 21:59

    Oh dat klinkt heerlijk!

    Ik heb laatst een poging gedaan tot pompoenbrood, maar heb een nieuwe oven en gebruikte blijkbaar de verkeerde stand dus die was mislukt. :(

  • Reply
    Food Love and Happiness
    October 15, 2013 at 22:23

    Lijkt me erg lekker, leuk receptje! Ik maak eigenlijk nooit hartige muffins,moet ik eens proberen!

  • Reply
    Mandy
    October 15, 2013 at 23:28

    Ahhh dit klinkt echt superlekker, thanks voor de tip!

  • Reply
    Ellen
    October 16, 2013 at 08:56

    Dit klinkt echt overheerlijk!
    el-eventh.blogspot.com

  • Reply
    Marcella
    October 16, 2013 at 22:04

    Super, klinkt als een super combi. Recept is opgeslagen, die ga ik nog es maken!

  • Reply
    Nancy
    October 17, 2013 at 10:57

    Mjam!!! Ik ben dol op geitenkaas dus dit recept kan alleen maar een win-win zijn!!!

    Liefs,
    Nancy

  • Reply
    Marieke
    October 17, 2013 at 12:45

    Mmmmm! Lekkerrr lijkt me dit!

  • Reply
    Con leche
    October 17, 2013 at 16:50

    Dit klinkt echt als een zeer smakelijk herfstrecept! Succes met de laatste loodjes van je scriptie!!