Running

Marathon 2.0 – week 1

Net als vorig jaar hoop ik in april aan de start van de Rotterdamse marathon te verschijnen. Inmiddels heb ik me ingeschreven (ik was nr. 42 woohoo) dus er is geen weg meer terug. Om mezelf (en hopelijk jullie) te motiveren, zal ik wekelijks verslag doen van mijn hardloopavonturen.

Running – the miles
Vorige week liep ik 9.5 kilometer. Ha ha, niet echt afstanden die je verwacht bij een trainingsschema voor de marathon. Maar aangezien ik net herstellende ben van een nare shin splin blessure, deed ik het erg voorzichtig aan. De eerste 2x liep ik een rondje van 4 kilometer. Meestal kom ik er na 4 kilometer pas net lekker in, maar ik was streng voor mezelf. Die 2x 4km ging prima en dus probeerde ik  afgelopen zaterdag een rondje van 5.5 kilometer door het bos.  Rennen over een zachte ondergrond is ook beter wanneer je net een blessure hebt gehad. Naast het hardlopen was ik nog 3x in de yogastudio te vinden. Ook al zo goed als je herstellende bent van een blessure. Weinig kilometers dus, maar wel 3x fijn gelopen.

Running – the tools
Deze kilometers hield ik bij met een nieuwe app: Pumatrac. Pumatrac analyseert hoe externe factoren je hardloopprestatie kunnen beïnvloeden en motiveert je met inzichten over jouw loopgewoontes om naar buiten te gaan en uit te vinden hoe je op een leuke manier het meest uit jouw workout kan halen.  Ik ben heel benieuwd wat ik over een maandje van mijn rengewoontes kan leren. Pumatrac kun je gratis downloaden voor de iPhone. Check ook onderstaand filmpje.

Running – the food
De havermouthype heb ik een beetje aan mij voorbij laten gaan. Voor het lopen neem ik meestal genoegen met een smoothie of shake. Wanneer ik ’s ochtends een langere duurloop doe, eet ik meestal een grote kom brinta. Totdat ik apple raspberry pie porridge van Kyra de Vreeze ontdekte. Dit receptje met havermout, amandelmelk, banaan, appel, kaneel, honing en bessen is TE lekker.

IMG_0149

Je vindt het recept hier.

Hoe was jouw (running)week?

Liefs!

You Might Also Like

20 Comments

  • Reply
    Patricia
    October 8, 2013 at 11:38

    Leuk dat je weekelijks ons op de hoogte gaat houden. Zelf doe ik de 10 km mee in Rotterdam en ben langzaam begonnen met trainen omdat ik een periode niet lekker heb gelopen dus hier ook maar 2x 4 km. Vanavond weer een rondje.

    Succes met de voorbereidingen en je herstel

  • Reply
    Natasja
    October 8, 2013 at 11:44

    Respect! Ik ben zo’n hardloper (of jogger) die steeds weer begint en dan weer stopt… Een paar jaar geleden liep ik een 10k en daarna is het nooit echt meer van de grond gekomen wegens pijntjes en gebrek aan discipline. Wel enorm inspirerend om jouw running stories te lezen hier!

  • Reply
    Bloem
    October 8, 2013 at 11:46

    Ik liep zondag mijn eerste halve marathon. Jouw blog heeft me het afgelopen jaar echt heel erg gemotiveerd, wanneer ik je artikels lees krijg ik elke weer zin om te gaan lopen. Ben dus erg blij dat er wekelijkse marathon-updates komen!

    Veel succes!

  • Reply
    Anne
    October 8, 2013 at 11:54

    Na zo’n blessure moet je inderdaad langzaam beginnen ja, beter voor jezelf lijkt me :) Dat receptje ziet er trouwens super uit. Ik ben wel een die-hard havermout fan, dus wil graag deze variant eens proberen.

  • Reply
    Josianne
    October 8, 2013 at 12:14

    Brrrr, havermout krijg ik echt niet weg. Doe mij maar een schaaltje yoghurt met muesli/cruesli en een banaantje! Wel fijn dat het hardlopen nu weer goed gaat na je blessure, dit geeft mij goede hoop.

  • Reply
    Michelle @ The World is a Book
    October 8, 2013 at 13:09

    Wat goed! En wat leuk dat je ons op de hoogte gaat houden van je wekelijkse hardloop-avonturen. Heel veel succes ermee!

  • Reply
    Sam
    October 8, 2013 at 13:42

    Leuk! Ik heb zondag een dik pr op de halve marathon van Zwolle gelopen. Zonder pijn aan mijn schenen met dank aan compressiekousen. Dat is dus mijn tip van de dag!

  • Reply
    Con leche
    October 8, 2013 at 14:21

    Ik vind havermout heerlijk voor (of na) het sporten; havermout, ongezoete sojamelk, appel (of peer), rozijnen, veel kaneel en lijnzaad. Yum!

  • Reply
    Wendy
    October 8, 2013 at 15:00

    Tof dat je de marathon gaat doen! Ikzelf wil gaan trainen voor de halve, maar ik ben nog niet zo’n held dat ik die in april al durf te gaan lopen. Misschien zou ik het moeten doen, als een stok achter de deur :)

    Zondag liep ik mijn eerste 10K en liep daarbij een lichte blessure aan mijn voet op, dus ik denk dat ik een rustweek in las totdat de pijn weg is. Daarna hoop ik weer 2 tot 3 keer per week te gaan lopen en de afstanden op te gaan bouwen. Vanaf 16 november ga ik mee doen met de wekelijkse trainingen van de gloednieuwe Breda RunningCrew, erg leuk!

  • Reply
    Maura - Yellow lemon tree
    October 8, 2013 at 15:23

    Zo vet dat je gewoon een marathon gaat rennen, omg! Echt knap joh. Ik ben al blij als ik het 10 minuten aan één stuk volhoudt..pfoe! Receptje lijkt me heel lekker, ik ben wel echt helemaal into havermout haha maar vooral omdat je er lekker lang vol van zit.

  • Reply
    Anne
    October 8, 2013 at 17:41

    Leuk om te lezen, motiveert mij ook weer om meer te gaan lopen!

  • Reply
    Anne
    October 8, 2013 at 18:12

    Goed zeg! Ik ben heel benieuwd hoe het trainen je zal vergaan :)

  • Reply
    Marcella
    October 8, 2013 at 19:12

    Yum, dat recept ga ik ook eens maken. Succes met trainen!

  • Reply
    Nina
    October 8, 2013 at 19:22

    Ik ben erg benieuwd naar de aankomende weken en dat recept ga ik ook maar eens een keer proberen!

  • Reply
    Annemieke
    October 8, 2013 at 20:01

    Good job! Ik heb nog niet écht de knoop doorgehakt, maar mijn training focus staat al wel op standje Marathon Rotterdam. ;-)

  • Reply
    Maaike
    October 8, 2013 at 21:12

    Ik ben tijdens de Dam tot Dam geblesseerd geraakt dus ik moet mijn hardloopschoenen voorlopig laten staan. Zo frustrerend! Succes met het trainen, ik ben jaloers!

  • Reply
    Mieke
    October 8, 2013 at 21:15

    Goed bezig! En fijn dat de shin splin weer herstellende is. Zo’n nare blessure.
    Zelf hield ik vorige week rust om afgelopen vrijdag mee te doen aan de ladiesrun van de Zeeuwse kustmarathon! Ook een super leuke run, tien kilometer van Zoutelande naar Westkapelle over het strand en door de duinen terug. (de kustmarathon zelf is dan op zaterdag, langs de Zeeuwse kust, dus ook veel strand en duinen)

  • Reply
    Marieke
    October 9, 2013 at 17:20

    Goed bezig babe! Ik ga die app ook eens proberen, klinkt goed. Binnenkort weer eens samen een rondje?

  • Reply
    Michelle
    October 9, 2013 at 23:12

    Lekker bezig als voorbereiding! Xx

  • Reply
    Linda
    October 13, 2013 at 17:04

    Oh ik ga die Pumatrac app ook even downloaden, ben er wel benieuwd naar!