Hardlopers & Yogi’s

By April 13, 2017 Running No Comments

_W9B5365

Wanneer ik tijdens een gemiddeld yogalesje om me heen kijk zie ik verrassend veel mensen met hun voeten plat op de grond staan tijdens een downward facing dog.

Niet de mijne, mijn voeten blijven altijd net een paar centimeter boven de grond zweven. Nee in yogaklasjes zie je niet bijzonder veel marathonlopers; terwijl dat juist zo goed voor ons is.

_W9B9935
Wearing – pantstop

Ook aan mezelf merk ik het. Zodra de traininsintensiteit van het hardlopen toeneemt, skip ik eerder een yogalesje dan een run of een sessie in een crossfitbox. Yoga voelt altijd als een extraatje, de sport waar ik pas tijd voor ‘mag’ maken, als ik netjes alle andere trainingen afgevinkt hebt.

Niet dit jaar. Mijn kuiten staan alweer direct op spanning na een klein duurloopje van net geen 15 kilometer, en ik weet dat wanneer mijn duurlopen de +20 gaan aantikken ze op hoogspanning blijven staan. Tenzij het me lukt wel braaf die yogalesjes te blijven volgen.

Blessurevrij blijven lopen
Ik heb de mazzel dat ik niet heel blessuregevoelig ben en heb mijn trainingen nooit lang hoeven staken voor wat voor pijntjes dan ook. Toch kan ik, zeker tegen het einde van mijn trainingen, last krijgen van mijn heup. Yin yoga is bij uitstek een goed middel om mijn heup te ontzien. 3 minuten in een pigeon pose kan even zwaar zijn, maar de stretch die ik krijg is veel beter dan het snelle stretchen na een hardloopsessie.

Verplichte stretch
Iedere goede hardlooptraining zou moeten eindigen met een cooling down waar goede rek- en strekoefeningen deel van uit maken. Meestal gooi ik er de laatste meters een eindsprint uit naar mijn voordeur, om daarna direct onder de douche te springen. Een cooling down kan me gestolen worden. Door 1 a 2 keer per week een yogales te volgen, krijgen je spieren toch die broodnodige stretch mee.

New goodies!
Wat voor hardlopen geldt, geldt ook voor yoga, niets helpt zo qua motivatie als het aanschaffen van nieuwe sport gear. Je kunt geen yogapants genoeg hebben ;)

A quiet mind is a joy forever
Van een goeie run kom ik vaak thuis met 101 nieuwe ideeën; ik beantwoord mailtjes al in mijn hoofd, denk aan hoe projecten beter kunnen en app met collega’s terwijl ik ren. Als ik thuis werk en ’s middags ren check ik ook elke paar kilometer mijn mail, om te zien of ik niet iets belangrijks mis (hint, ik mis nooit iets belangrijks). Tijdens een yogales met je telefoon spelen is echt een doodszonde, en dus is een lesje niet alleen goed voor de spieren, maar ook verplicht af kicken van die verdomde telefoon.

Dus vanavond rol ik braaf mijn matje uit, jij ook?

_W9B9946

Foto’s door Vivienne.

Dit artikel schreef ik in samenwerking met Zalando.

Leave a Reply