Running

How to: gemotiveerd blijven met sporten

Schermafbeelding 2014-08-13 om 09.33.09
Bijna drie jaar geleden trok ik mijn hardloopschoenen aan, om ze vervolgens niet meer uit te trekken. In tegenstelling tot wat je nu misschien zou denken was ik de jaren hiervoor helemaal niet sportief. Aan iedere sport met een bal had ik een broertje dood en met heel veel pijn en moeite ronde ik ooit Start to Run met Evi af, om vervolgens mijn hardloopschoenen snel weer in de kast te zetten. Dit fenomeen herhaalde zich keer op keer tot de knop een paar jaar geleden voorgoed omging. Inmiddels doe ik een hoop dingen anders om gemotiveerd te blijven.

Ken je valkuilen
Wanneer je aan een nieuwe sport of sportroutine start is het in het begin makkelijk vol te houden. Met veel enthousiasme heb je een schema opgesteld, wellicht een klein fortuin uitgegeven aan nieuwe sportkleding en schoenen en zie je het helemaal voor je: dit keer ga je echt drie keer per week hardlopen/zwemmen of naar de sportschool. Afhankelijk van of je dit nu dagen, weken of maanden volhoudt er komt een moment dat het nieuwe eraf is. Dat je in je agenda kijkt en beseft dat je al een tijd niet meer gesport hebt.  Dit is niet erg – vooral niet als je kunt achterhalen waarom dit zo is.

Ik vind het moeilijker om in de zomer net zoveel kilometers te maken in de winter. Deels omdat ik in de winter vaak voor een aantal wedstrijden train, deels omdat ik in de zomer hardlopen minder fijn vind, de warmte, de  andere dingen die je op dat moment buiten kunt doen. Het gaat dit jaar beter, maar nog niet optimaal. Ik sta het mezelf toe deze maanden wat minder kilometers te maken, loop vaker een klein rondje en vervang een keer hardlopen gerust voor een avondje yoga of pilates. Een andere bekende valkuil is dat de drempel na een aantal dagen sporten te groot wordt. Het is soms makkelijker om vier keer per week te sporten, dan één keer per week. Zeker bij individuele sporten, waar je niet vastzit aan een team dat op je wacht, is het makkelijk te versloffen. Markeer daarom één moment per week dat echt jouw sportmoment wordt. Voor mij is dit zaterdagochtend. Op zaterdagochtend om 09.30 sta ik bij de Kralingse plas en daar komt niet snel iets tussen. Als je op je vaste sportmoment bent geweest is het makkelijker om de dag of dag daarna weer te gaan.

Schermafbeelding 2014-08-13 om 09.19.59

Afwisseling
Wanneer je in de sportschool dag na dag dezelfde routine afdraait of iedere zondag dezelfde 15 kilometer fietst, is de lol er op een gegeven moment wel vanaf. Wissel jouw sport eens af met iets totaal anders. Hardlopers doen er goed aan een lesje pilates in te plannen om de hamstrings te verlengen in plaats van te verkorten, yogi’s begin eens met een couchTo5k programma, je kunt 30 minuten achter elkaar rennen voordat je het weet. Sport je normaal altijd alleen? Spreek met een vriendin af dat zij eens meedoet met jouw favoriete sport en ga volgende week mee naar haar sportles (zelfs als dat een lesje BBB is in het plaatselijke middelbare klasje*).

Schermafbeelding 2014-08-13 om 09.47.11
Doelen stellen
Dit is misschien een No Brainer, maar trainen naar een concreet doel zorgt voor veel meer motivatie. Annemieke schreef al eerder over de voordelen van een vast trainingsprogramma in tegenstelling tot ‘zomaar’ een paar keer per week lopen. Momenteel staat op mijn verlanglijstje een PR lopen op een halve marathon (onder de 1.55 dus).

Schermafbeelding 2014-08-13 om 09.22.00

Maak je sport een deel van je identiteit
Ik doe niet aan hardlopen, ik ben een hardloper. Door jezelf met je sport te identificeren is het makkelijker om iedere keer die hardloopschoenen ook weer daadwerkelijk aan te trekken. Iedere maand heb ik een sportieve date met de meiden van de Girlslove2runcrew, wanneer ik ook maar een beetje in een hardloopdip zit, geeft zo’n avond mij nieuwe motivatie en energie. Daarnaast ben ik sinds kort begonnen met de Run & Juice Club in Rotterdam. Natuurlijk wil ik zo’n avond alleen geven wanneer ik zelf een goede conditie heb, door nog meer met mijn sport te doen, wordt het nog meer een onderdeel van mijn leven. En hardlopen daarmee net zo normaal als tanden poetsen.

Door zelf een sportclubje op te richten, meer te lezen over jouw sport of jouw sportidool ben je ook op een andere manier dan alleen het daadwerkelijk sporten met jouw activiteit bezig. En dit kan heel motiverend werken.

Maak het visueel
Tot slot werkt het voor mij ook nog om het soms visueel te maken. Via een Tumblr of Weheartit account verzamel je heel gemakkelijk een aantal motiverende hardloop quotes, plaatjes en andere tips&tricks.

Schermafbeelding 2014-08-13 om 09.10.43En dan ga ik nu zelf mijn schoenen maar weer eens aantrekken. Want al dat praten over sporten is leuk. Uieindelijk komt het op eeen ding neer: Just do it!

Liefs!

You Might Also Like

24 Comments

  • Reply
    Natasja
    August 13, 2014 at 10:02

    Fijne post Lin! Ik heb al jaren een haat/liefde verhouding met sporten, waaronder met hardlopen. Met concrete doelen kwam ik tot afstanden (en wedstrijden) van 10k, om het daarna volledig te laten versloffen. Ook nu struggle ik weer met het beginnen, terwijl ik eigenlijk juist enorm behoefte heb aan meer beweging. Ik ga deze post gebruiken als motivatie (en schop onder m’n kont)!

  • Reply
    Lauriëtte
    August 13, 2014 at 10:09

    Fijne post! Voorheen had ik ook heel veel dat ik begon met sporten en binnen een paar weken alweer gestopt was. Nu sinds begin dit jaar gaat het wel aardig! Probeer ik 2x per week naar de sportschool te gaan en 3x per week te hardlopen! Als ik dan een keertje oversla heeft dat een veel kleinere impact. Toch vind ik het moeilijker dan verwacht om 30 minuten achter elkaar te hardlopen.. Gisteren dacht ik bij mezelf, waarom doe ik die eigenlijk :’)

  • Reply
    anne
    August 13, 2014 at 10:37

    Wat een handige post :) Ik ben echt het type dat héél enthousiast van start gaan, vier of vijf keer in de week, om dan na een half jaar maar weer te stoppen. Ik ben nog echt op zoek naar wat nou precies voor mij werkt :)

  • Reply
    Nicky
    August 13, 2014 at 10:37

    Wat een goed stuk! Ik merk zelf dat zodra m’n week voller wordt (zoals deze week, waarin ik 45 uur op kantoor zit, met vaste shifts) ik de puf niet meer kan vinden om daar sporten omheen te plannen. Dan ga ik liever eetdaten of shisha roken met vriendinnen, in plaats van ‘s avonds nog een rondje rennen. Heb dan ook zeker iets aan je post! Doelen stellen is inderdaad een goed idee. Ik zet m’n zinnen op de army run in april!

  • Reply
    Annemieke
    August 13, 2014 at 10:49

    Wat leuk dat je me noemt! Ik merk dat ik weer zoveel energie krijg van de regelmaat, wat heb ik dat gemist. Daarnaast wil ik binnenkort verschillende soorten yoga gaan ontdekken en met name ervaren hoe de combi met hardlopen is. Maar als ik jouw ervaring lees, kan het niet anders dan fijn zijn.

    • Reply
      Lin
      August 13, 2014 at 11:02

      Ja, ik vind yoga + hardlopen echt een gouden combinatie.

  • Reply
    ktrn
    August 13, 2014 at 12:49

    Ik ben zo jaloers op jullie girlslove2runcrew! Zoiets hebben we hier helemaal niet .. :-)

    • Reply
      Lin
      August 15, 2014 at 13:53

      Tijd om er eentje zelf te beginnen!

  • Reply
    Bianca
    August 13, 2014 at 13:18

    Helemaal mee eens. Sporten heb ik altijd wel leuk gevonden maar sinds een aantal jaar fanatieker. Nu met de vakantie
    en dus een zomerstop vanuit mijn turnen vind ik veel lastiger op te pakken. Laat mij maar drie keer per week turnen, op vaste uren met vaste oefeningen, met een vaste groep en ik ga als een speer. Drie keer er naast hardlopen was ook geen probleem. Afgelopen maand deed ik nauwelijks iets. Ook wel eens goed maar ik wil me we fit voelen! 3,4,5 keer sporten is makkelijker dan 1 keer!

  • Reply
    Brigitte
    August 13, 2014 at 13:34

    Wat een fijn artikel. Soms denk ik echt dat ik de enige ben die van die pieken en dalen heeft. Na 40 uur te hebben gewerkt, heb ik niet altijd even veel zin om te sporten. Als ik dit dan te vaak heb, kom ik in een grote dip waar ik dan een tijd in blijf hangen.

    Yoga en Pilates zijn 2 dingen die ik fijn vind om te doen. Ken jij in Rotterdam plekken waar je losse lessen Yoga of Pilates kan volgen voor een beetje redelijke prijs? Dan kan ik dit afwisselen met hardlopen of bootcamp. Op veel plekken moet je gelijk een abonnement afsluiten voor een bepaalde periode en dat vind ik niet zo fijn. Alvast bedankt!

    • Reply
      Lin
      August 15, 2014 at 13:52

      Misschien kun je Hot Yoga Place proberen? Daar hebben ze een strippenkaartsysteem.

  • Reply
    Mandy
    August 13, 2014 at 16:18

    Fijne post, dit had ik even nodig! Een portie motivatie. Thanks!

    • Reply
      Lin
      August 15, 2014 at 13:53

      Graag gedaan :)

  • Reply
    Maura - YLT
    August 14, 2014 at 09:12

    Heel fijn om te lezen. Ik vind het zelf zo ontzettend moeilijk om gemotiveerd te blijven. Dan gaat het een paar dagen of weken goed en dan heb ik al snel geen zin meer en ben ik erop uitgekeken. Doelen stellen werkt bij mij inderdaad ook wel goed. Dat van dat identificeren is ook een goede, alleen weet ik niet of ik ooit zover kom ;) nou tot die tijd blijf ik gewoon lekker jouw verhalen lezen voor motivatie (ik moet zeggen dat ik nu weer zin heb om mijn squat challenge te doen)

  • Reply
    Jorien
    August 14, 2014 at 09:29

    Wat extra motivatie is altijd fijn! Ik heb ook weleens last van een motivatiedipje en merk dan dat een vast ritme (gewoon vooruit plannen en dan ook gewoon gáán) en doelen stellen voor mij het beste werken!

  • Reply
    Marieke
    August 14, 2014 at 11:52

    Bij mij helpt het om aan het begin van de week al te plannen wanneer ik ga lopen. Dan mag ik ook echt geen andere afspraken maken. Dates met vrienden plan je in, waarom je sportmomenten dan ook niet? Die worden anders veel te snel overgeslagen. Verder voel ik me altijd superslecht als Johan wel gaat en ik niet, dus dat helpt ook goed. ;)

    • Reply
      Lin
      August 15, 2014 at 13:51

      Ja plannen is fijn! Daarom werkt die zaterdagochtend voor mij ook zo goed.

  • Reply
    Raf
    August 14, 2014 at 14:26

    Ik ben zo’n sporter die de ene keer heel veel doet en de andere keer heel weinig (mijn Runkeeper app stuurde mij deze week een e-mail met de mededeling “WE MISS YOU!” dat zegt dus wel genoeg).
    Ik vind deze post al heel erg motiverend! Bedankt voor jouw tips Lin. Ik zal er zeker een paar van opvolgen.
    En de tshirts die ik op een aantal van jouw foto’s zie terugkomen: I WANT THEM!

    • Reply
      Lin
      August 15, 2014 at 13:51

      Die train like a beast? Die wil ik zelf ook heel graag!

  • Reply
    Kim
    August 15, 2014 at 12:12

    Wat een fijne tips, dankjewel daarvoor :) Dat puntje valkuilen is nog wel iets om aan te werken ben ik bang haha. Gelukkig gaat de Yoga ook over een paar weken weer beginnen, dus dan krijg ik iets wat hopelijk minder valkuilen oplevert.

  • Reply
    Andrea
    August 17, 2014 at 21:39

    Handige tips, want juist het volhouden vind ik vaak lastig. Op dit moment stel ik per week doelen. Mijn week start op zaterdag en op vrijdagavond bepaal ik mijn doelen voor die week. Dit werkt voor mij erg goed en motiverend.

  • Reply
    Ise
    August 19, 2014 at 14:27

    Ik kom net terug van een 11daagse vakantie en kan echt niet wachten om weer te beginnen met sporten! Nu alleen zorgen dat ik zo gemotiveerd blijf :)

  • Reply
    Anne
    August 22, 2014 at 17:55

    Wat fijn dat je hier over schrijft Lin! Een gebrek aan motivatie is voor mij eigenlijk nooit de reden waarom ik minder sport of stop met sporten. Meestal is het mijn gezondheid die roet in het eten gooit. Maar als dat gebeurt verlies ik daardoor wel mijn motivatie en is het moeilijk om opnieuw te beginnen. Want na een tijdje gaat het toch weer fout, waarom proberen? Toch lukt het meestal na een tijdje wel weer en nu weet ik van tevoren dat er soms een enorme dip of pauze zal zijn. Ik probeer het te accepteren en verder te gaan/opnieuw te beginnen zodra dat kan. Er zo min mogelijk tijd overheen laten gaan.