Travel

Eén keer Parijs is nooit genoeg

“Gaan we voor een nieuw avontuur?’’ Of wil ik weer eenzelfde stad bezoeken? Een stad waar ik al geweest ben, maar waar ongetwijfeld nog veel meer te zien, doen en proeven valt.

Iedere keer komt bij het plannen van een citytrip deze vraag weer naar boven. Ja natuurlijk, er zijn nog zoveel steden te ontdekken, nog zoveel lokale gerechten niet geproefd, waarom zou je naar een al eerder bezochte plek afreizen? Maar één keer Parijs is nooit genoeg. Nog een keer dat fantastische geitenkaasje proeven, nog een keer steak tartare eten bij brasserie Lipp. Nu wel de charcuterie bestellen bij een bistro die vorige keer gesloten was. Dit geldt helaas niet alleen voor Parijs. Ook Londen, Praag, Barcelona, een paar dagen mogen verblijven, zoveel kunnen ontdekken en toch smaken ze naar meer. De volgende steden zijn volgens mij meer dan een bezoekje waard:

Tijdens mijn verblijf van een half jaar in Zweden (Hey, hey!) heb ik de hoofdstad alleen bezocht in tempraturen ver onder de 0. Een prachtig gezicht, alle Zweedse gebouwen onder een laagje verse sneeuw. Opwarmen in cafeetjes tijdens de fika (koffie met wat lekkers) en wat winkelen, Het Stockholm dat tot leven komt in de lente, met parken en bloesembomen heb ik gemist. Dat zou ik nog wel eens willen zien. Zodra het lente wordt leken andere Zweedse steden ook veel levendiger; en dat miste ik een beetje tijdens mijn bezoek aan Stockholm.

St Petersburg zag ik in 2,5 dag. Need I say more? Ik nam de tijd voor twee hoogtepunten (de Hermitage en het paleis van St Catharina dat eigenlijk in Pushkin ligt, zo’n 25 kilometer buiten de stad). Ik at Borsj in een stadscafetaria en dronk er wodka. Zoveel andere dingen deed en zag ik niet. Ook bij G staat St-Petersburg erg hoog op zijn travelverlanglijstje dus dat komt nog wel een keer goed. Wie weet in combinatie met Moskou.

Een weekend Londen staat in mijn lijstje van hoogtepunten van 2012. Eten bij Fifteen, het Tate en vooral Borough Market. I love London! Ik denk dat je er jaren kan wonen en nog iedere dag iets nieuws kan ontdekken. Londen bruist, ik zou er kunnen wonen.

Pretty Praag bezocht ik afgelopen december met travelbird; ik had niet verwacht dat deze Oost-Europese stad mij zo zou doen verrassen. Een winters sprookje, zo voelde de stad aan. In de lente terugggaan lijkt me zeker geen straf; flaneren over de Karelsbrug en ‘s avonds een glas wijn drinken op een terras in plaats van binnen opwarmen met een glas hot wine (die in Praag met kaneel en sinaasappelschil wordt gemaakt).

En tot slot Parijs; waar het leven tegelijkertijd bruist en iets langzamer lijkt te gaan. Of waar ik in ieder geval iets langzamer ga. Parijs; 10 minuten fietsen naar Rotterdam centraal en 2,5 uur later uitstappen op Gare du Nord. Parijs is zo dichtbij dat ik er iedere keer minder gehaast rondloop. Liever uren op een terras met een karafje wijn en nog wat bestellen van de kaart. Uitslapen en lunchen met vers brood en kaasjes van de fromagerie. Geen haast in Parijs; wel altijd het verlangen om terug te keren.

Van welke stad krijg jij maar geen genoeg?

You Might Also Like

27 Comments

  • Reply
    Writerinheels
    February 1, 2013 at 11:35

    Ahhh. Parijs. Ook mijn wil-ik-nog-weer-heen-stad. Ik wil ook nog eens naar Rome (ooit 1 dag geweest). Wil nog terug naar Londen en Berlijn. Wil Scandinavië nog bezoeken en Moskou. Heel erg vergelijkbaar met jou dus eigenlijk. O ja, en Istanbul. En Griekenland! *gaat sparen*

  • Reply
    Eva
    February 1, 2013 at 11:37

    Ik weet al welke stad bovenaan jouw wishlist moet ;)

  • Reply
    Marjolein
    February 1, 2013 at 11:46

    Rome! Heerlijk is dat als je zo fan bent van een stad.

  • Reply
    Jitske
    February 1, 2013 at 11:48

    Jaa..soms wil je veel nieuwe dingen ontdekken maar zijn steden die je kent ook nog zo geweldig.

  • Reply
    Sophie
    February 1, 2013 at 11:57

    Mijn favorieten zijn toch wel Rome en Berlijn denk ik…!

  • Reply
    Michelle @ the World is a Book
    February 1, 2013 at 12:16

    Ik twijfel ook vaak of ik terug wil naar een stad waar ik al geweest ben of naar een nieuwe stad wil. Stockholm heb ik ook alleen in de winter meegemaakt; lijkt me inderdaad best leuk om in de zomer te zien. Londen en Berlijn ben ik al een aantal keer geweest, maar ik blijf teruggaan. En ik zou nog wel een keertje terug willen naar Madrid en natuurlijk terug naar mijn stad in de States: Philadelphia (en doe dan NY er ook maar weer eens bij ;-)). En stiekem nog wel veel meer!

  • Reply
    Hannah
    February 1, 2013 at 12:40

    London baby. Staat zeker in de planning voor 2013. En een droom is Reykjavik!

  • Reply
    Nicole
    February 1, 2013 at 12:53

    Parijs is zooo’n mooie stad! Ik ben er één keer een paar dagen met school geweest maar ik wil zo snel mogelijk weer :)

  • Reply
    Marieke
    February 1, 2013 at 13:04

    Ik vind Parijs ook helemaal geweldig! Twee keer geweest, net als in Barcelona. Maar mijn favoriet tot nu toe is wel Rome! Briljant die stad. :D Oh en New York natuurlijk… <3 Daar ga ik in juni voor de tweede keer heen!

  • Reply
    Nuria
    February 1, 2013 at 13:10

    Parijs wil ik heel graag nog een keer zien, ik ben er 6 jaar geleden geweest met school. Het lijkt me een heel andere ervaring als je samen met een vriendje een romantisch weekend weg gaat :)

  • Reply
    Tedje
    February 1, 2013 at 13:36

    Wat een heerlijke uitjes allemaal! Ik wil dit jaar ook een weekendje ergens naartoe, maar weet nog niet waar…

  • Reply
    Angelina
    February 1, 2013 at 15:06

    Leuk!! Parijs staat ook nog op mijn ‘Bucketlist’ prachtig. Mooie foto’s!

  • Reply
    Suzanne
    February 1, 2013 at 16:11

    Ik wil er zooo graag heen. Ben er nog nooit geweest, alleen in Disneyland zelf. Helaas.. Hopelijk deze zomer!

  • Reply
    Olga
    February 1, 2013 at 16:31

    Ik zou nog best een keer terug willen naar Parijs, omdat je die stad nooit in 5 dagen in z’n geheel kunt bekijken. En Wenen lijkt me ook heel mooi, net als Londen en Berlijn, beide steden heb ik nog niet van een bezoek voorzien en staan dan ook hoog op mijn to go list :)

  • Reply
    Josianne
    February 1, 2013 at 17:17

    Ik krijg geen genoeg van New York, Londen en Parijs. In New York ben ik 1 keer geweest, maar ik ben verliefd geworden en ik kan niet wachten om weer terug te gaan. Londen en Parijs heb ik ook in mijn hart gesloten, ik vind deze steden geweldig!

  • Reply
    Our Taste Book
    February 1, 2013 at 17:47

    Oeh, Londen en Berlijn! Top steden!

  • Reply
    Nanda
    February 1, 2013 at 18:32

    Bij mij staat Londen hoog, Boedapest en Parijs. Ga in maart naar Antwerpen, vind ik ook een erg leuke stad :)

  • Reply
    laura
    February 1, 2013 at 18:42

    mooie foto’s! ik ga met pasen voor het eerst naar Praag. Ik ben erg benieuwd naar de stad. Zo staat Rusland met Moskou en Sint-Petersburg ook nog op mijn lijstje. Londen daarentegen heb ik al iets van 5x gezien en ik krijg er nog steeds geen genoeg van.

  • Reply
    T
    February 1, 2013 at 21:26

    Praag , London en Parijs heb ik het vaakst bezocht. En ik ben van Dublin gaan houden! Wat een stad – hou Ryanair nu al in de gaten.

  • Reply
    Les is more
    February 2, 2013 at 01:55

    Super leuk verslag en mooie foto’s! Ik heb het idee dat i de eerste keer in Parijs een totaal verkeerde indruk heb gekregen, moet er snel (maar dan in de zomer) maar weer heen!
    xoxo
    Doe mee met mijn Vintage winactie op http://www.lesismoreblog.com!

  • Reply
    Anni
    February 3, 2013 at 04:20

    Ik ben dus nog nooit in Parijs geweest en het trekt me ook niet. Al vind ik wel dat ik er een keer heen moet. (waarschijnlijk vind ik het dan een super stad…)

    Ik heb het nu met Buenos Aires, elke keer zie ik weer nieuwe winkeltjes/ barretjes etc. Ben er in totaal 3 weken en heb nog een paar dagen. Het verbaast me elke keer weer als ik een straat in loop,, hoveel er te zien en te doen is.

    En is Europa is het Sevilla. Gewoon omdat ik de sfeer daar heerlijk vind.

    En Snt Petersburg, hoe gaaf!

  • Reply
    Marcella
    February 3, 2013 at 13:10

    In Londen ben ik alleen met school geweest jaaaaaren geleden, in Parijs was ik in de kou met kerst en in Berlijn was ik er met een festival. Allemaal steden die ik graag nog eens wil zien.

    Daarnaast wil ik erg graag naar de prachtige steden in Noorwegen en Zweden, en Moskou en St. Petersburg lijken me magisch! Maar eerst over een paar weken op naar Rome, en later dit jaar hopelijk naar Praag.

  • Reply
    Marlyssa
    February 3, 2013 at 15:36

    Van Parijs kan ik geen genoeg krijgen!! Stockholm wil ik ook nog een keer heen

  • Reply
    Anja
    February 3, 2013 at 17:50

    Parijs staat wel erg hoog op mijn lijstje!

  • Reply
    Foodloveandhappiness
    February 3, 2013 at 20:03

    Leuke post dit! Ik zit met dezelfde vraag, wil eigenlijk dit jaar een aantal nog niet ontdekte steden gaan bezoeken, maar Barcelona was ook super en Londen was nóg leuker! De plannen voor een weekje Barcelona zijn dan ook al gemaakt, nu nog kijken of het Londen of Kopenhagen gaat worden (hier ben ik nog nooit geweest)

  • Reply
    Jesdiny
    February 4, 2013 at 21:35

    Van Parijs en New York!

  • Reply
    Marlou
    February 5, 2013 at 10:55

    Oslo. sowieso Oslo, enige stad waar ik écht niet vaak genoeg kan zijn