Running

Crossfit: 2 maanden verder

Onlangs bijgewerkt108

In februari schreef ik op verzoek een blogje over crossfit, wat is dat nou precies voor sport? Met een tienrittenkaart probeerde ik 1x per week te gaan. Maar hoe dichter ik bij de marathon kwam, hoe vaker de lessen er bij inschoten. De (lichte) progressie die ik maakte hield op en mede daarom besloot ik pas terug te komen na de marathon. Inmiddels heb ik een abonnement voor 2x in de week en vind je me dus ook 2x per week in de box.

 De eerste week nadat ik opnieuw begon was vreselijk; met twee zware wods* stonden de tranen me bijna in de ogen; wat is dit zwaar. Mijn trainer kwam naast me zitten, telde met me mee en zei ‘even de eerste twee maanden door komen.’

Aan die woorden hield ik me dan maar vast als ik weer als enige geen gewichten aan mijn bar omhoog kon tillen of mijn voeten maar niet plat op de grond kon houden tijdens een squat. Ik ben vrij competitief ingesteld en kan nogal gefrustreerd raken als iets niet gaat zoals ik het wil. Gelukkig kan ik ook lachen om mezelf en dat deed ik dan ook regelmatig de afgelopen twee maanden.

Addicted
Inmiddels zijn we twee maanden verder en ben ik compleet hooked. Ik baal als mijn twee lessen van de week op zijn en ik tot de maandag moet wachten op een volgende les. Het allerleukste aan crossfit?

  • De afwisseling! Geen enkele les is hetzelfde. Ik vind het ontzettend knap dat de trainers er zoveel variatie in weten te houden. Soms ben ik druk met gewichten maar vaak zitten er ook korte sprintjes, burpees en push-ups in de les verweven. Als ik net een nieuwe oefening onder de knie heb, komt er weer een andere bij kijken.
  • De uitdaging! Crossfit blijft uitdagend omdat je als je een oefening eenmaal goed onder de knie hebt, deze zwaarder kan maken. Doormiddel van gewicht, van het aantal herhalingen of de snelheid waarmee je de oefeningen uitvoert.
  • De crossfit high! Ik houd van mijn runners high, maar crossfit is echt een andere tak van sport. Door de combinatie van keiharde upbeat muziek, de sfeer die er in een box hangt en de intensiteit van een training sta ik vaak binnen 10 minuten te stuiteren.
  • Anti-stress. Over dingen nadenken is (voor mij) onmogelijk tijdens crossfit. Ik focus me 100% op de te uit te voeren oefening of tel het aantal reps.

En ik word sterker. Vooral in mijn armen en core merk ik verschil; kon ik twee maanden geleden met moeite een bar boven mijn hoofd houden, kan ik nu met veel moeite een bar + twee gewichtjes boven mijn hoofd houden. Het zijn baby steps, maar hey dat is meer dan oké.

De aankomende maanden blijf ik twee keer per week trainen, maar ik sluit niet uit dat ik overstap naar een onbeperkt abonnement. Maar eerst mijn nieuwe hardloop/crossfitschema combineren om nieuwe doelen te behalen.

Als je nog op zoek bent naar een intense sport, waarbij je vrij snel resultaat ziet, dan kan ik Crossfit echt aanraden. Zelf train ik met heel veel plezier bij RTM waar ze regelmatig proeflessen geven.

Happy monday!

You Might Also Like

10 Comments

  • Reply
    Desi
    June 22, 2015 at 08:41

    Crossfit lijkt me gaaf! Ik kan me voorstellen dat je hooked bent! Ik doe zelf aan powerliften, dat is wat minder explosief maar je bent wel bezig met zware gewichten. Ik weet niet waarom, maar ik vind het echt fantastisch. Het geeft zo’n kick als je steeds meer gewicht kan tillen!

  • Reply
    Sophie
    June 22, 2015 at 09:42

    Ik heb het zelf een paar weken gedaan en ben uiteindelijk gestopt. Het waren gewoon lessen bij de sportschool maar man wat was dat zwaar! En respect Lin dat je het zo goed vol weet te houden! :-)

  • Reply
    Jazzy
    June 22, 2015 at 10:32

    Zo leuk!
    Ik ben altijd echt een sportnoob geweest, maar doe nu sinds oktober aan Crossfit en sta inmiddels 4x per week in de box (en of het verslavend is). Ook ik kon op het begin de bar (zonder extra gewicht) niet eens boven m’n hoofd krijgen, maar als je regelmatig gaat, merk je echt snel progressie en dat is zó leuk en motiverend. Bij ons is ook een hele relaxte sfeer, en volgens mij is dat overal wel, waar het echt niemand iets uitmaakt of je nou met een bezemsteel in je nek staat te squatten of de 60kg aantikt. Je doet alles voor jezelf! Maar dat competitieve herken ik ook wel hoor! Er zijn een aantal mensen met redelijk hetzelfde niveau en als ik zie dat zij iets zwaarder/sneller doen, wil ik dat toch wel graag bijhouden. Maar ook dat is uiteindelijk voor jezelf!

  • Reply
    Kim
    June 22, 2015 at 10:47

    Crossfit lijkt me heel erg tof. Ik blijf nogal bang dat mijn conditie niet goed genoeg is en ik daarmee de les ‘ophoud’. Misschien een echte beginnersles maar eens proberen.
    Liefs

  • Reply
    Lianne
    June 22, 2015 at 11:01

    Ok ok ik ga wel een x mee kthnxloveyoubye

  • Reply
    Ise
    June 22, 2015 at 11:11

    Zoiets lijkt mij ook geweldig. Helemaal afgemat worden haha. Als ik ooit energie over heb naast het dansen wil ik dat zeker eens gaan proberen!

  • Reply
    Anne
    June 22, 2015 at 11:30

    Wat leuk zeg dat je het zo bevalt! Ik ben er nog steeds een beetje huiverig voor..

  • Reply
    Shaz
    June 22, 2015 at 12:41

    Echt goed van je! Dit lijkt mij zeker leuk om te doen, maar ik denk dat het nu te zwaar is vanwege mijn blessures.

  • Reply
    Debby
    June 22, 2015 at 14:10

    Hoorde er toevallig pas laatst over :’) is dit weer iets nieuws haha, maar super bedankt voor je artikel, klinkt interessant! Zie dat je yoga poses er ook mee verbeterert, yeah! Denk dat ik in september me er misschien ook maar eens aan moet gaan wagen :)

  • Reply
    Julie Hapjesprincess
    June 25, 2015 at 08:19

    de laatste tijd al veel over gehoord. Lijkt me heeeel leuk. Zeker een mooie afwisseling met hardlopen.

Leave a Reply

%d bloggers like this: