Inspiration

Bye bye winterdip

Ik fiets ’s ochtends naar de trein en het is pikkedonker op straat; ik loop van kantoor naar de trein en het is alweer donker. Daarnaast is het ook nog eens ijskoud geworden de afgelopen dagen. De ene na de andere collega wordt snipverkouden. Het is nu echt, echt herfst (ik geloof niet dat we voorlopig nog buiten kunnen ontbijten) en veel mensen om me heen klagen over een lager energieniveau. Met de volgende tips maak je de donkere dagen iets dragelijker.

Slaap!
Op tijd naar bed gaan is zeg maar echt niet mijn ding. Ik sport vaak ’s avonds en zit daarna nog te vol energie om op tijd te gaan slapen. Op andere dagen rommel ik lekker door het huis, werk ik tot laat of is het toch opeens weer 00.00 en heb ik nog maar 6 uurtjes tot mijn wekker weer gaat. Afgelopen week dook ik een keer om 21.00 met boek mijn bed in, om een kwartier later diep in slaap te vallen. Die extra uurtjes deden me de rest van de week goed.

Sport!
Sporten geeft energie, maar naast een drukke baan kan het er doordeweeks bij inschieten of wil je na werktijd niets liever dan op de bank kruipen en daar niet meer vanaf komen. Op mijn drukste werkdag zet ik mijn wekker iets eerder en ga ik ’s ochtends voor werktijd hardlopen. Het is even een knop die je moet omzetten (en dat is dit keer dus niet de snooze button) maar daarna ben je de rest van de dag dankbaar dat je dit gedaan hebt. Op de dagen dat ik voor dag en dauw een klein rondje hardloop heb ik de rest van de dag zoveel meer energie.

Zon!
Als je net als ik in het donker weggaat en in het donker thuis komt is het lastig om aan genoeg vitamine D te komen, wat weer een winterdipje kan veroorzaken. Probeer met je collega’s eens een Walk & Talk in plaats van een vergadering te houden. Zo krijg je doordeweeks extra lichaamsbeweging en vitamine D binnen en sla je twee vliegen in één klap. In het weekend kun je de schade wat inhalen door buiten te gaan sporten. Sta je liever in een warme yogastudio of sportschool dan dat je oren er afvriezen tijdens het hardlopen? Een flinke bos- of strandwandeling kan ook wonderen doen voor je humeur. En als je echt merkt dat het lichttekort je chagrijnig maakt kan een keer een zonnebankje pakken uitkomst bieden. Wel goed smeren en niet te vaak doen.

Zen!
Ik sta de laatste weken in Go, go go modus. Ik vind dat heerlijk, veel werken, veel afspraken en mijn weekenden bomvol leuke dingen. Toch kan ik soms ook benauwd worden als ik in mijn agenda kijk en zie dat ik de aankomende twee weken geen enkel momentje voor mezelf heb of om spontane dingen te gaan doen. Daarom plan ik afentoe een zenmomentje in. Aankomende week is dat op zondag een ying-yang yoga workshop gecombineerd met een voedingsworkshop over hoe je in de herfst en winter het beste kunt eten. Drie uur helemaal voor mij.

Wees lief voor jezelf!
Sommige mensen hebben meer last van de korte dagen dan anderen en hey dat is oke. Behoefte aan wat meer rust en regelmaat? Dit is de tijd van het jaar om lekker te cocoonen. Kaarsjes aan, je lievelingsserie nog een keer kijken en liters thee drinken, het mag allemaal. Sluit je de hele zondagmiddag op in de keuken en maak pompoensoep, een heerlijk stoofgerecht met rode wijn en bak naar hartenlust taarten. Als je afentoe nog maar de deur uitkomt voor wat gezelschap en buitenlucht. Meer tips om lief voor jezelf te zijn? Je leest ze op Menimized.

Hoe kom jij deze winterse dagen het beste door?

You Might Also Like

18 Comments

  • Reply
    Lauriëtte
    November 27, 2014 at 09:02

    Goede tips! Wat ook erg belangrijk is (in mijn geval dan) is om niet toe te geven aan de winterdip. Positief blijven denken! Doordat ik regelmaat heb én een leuke baan gaat het eigenlijk tot nu toe allemaal vrij goed! Zolang ik maar netjes om half 11 in mijn bedje lig, want de slaap heb ik wel echt nodig! Fijne dag Lin!

    • Reply
      Deborah
      December 4, 2014 at 17:39

      haha ja hier sluit ik mij bij aan. Mij niet mee laten slepen door andere mensen die negatief doen.
      Genoeg en voldoende slaap is echt belangrijk. En vooral water blijven drinken. Als het koud is ben ik sneller geneigd niet meer te drinken. Daardoor voel ik mij ook vaak futloos.

  • Reply
    Cindy
    November 27, 2014 at 09:37

    Goede tips! Ik probeer zelf ook de winterdip te skippen door ‘s avonds te gaan hardlopen, ik blaas dan echt stoom af na een drukke werkdag. Verder probeer ik al het Sinterklaassnoepgoed te laten liggen voor wat het is en gezonde keuzes te maken, waardoor mijn lichaam mij ook wat dankbaarder is. Ik merk dat ik zelf niet heel lekker in mijn vel zit, een winterdip kan ik er niet bij hebben. Daarom maken mijn vriend en ik ook vaak lange wandelingen in het weekend, in het bos of aan zee.

  • Reply
    Bente
    November 27, 2014 at 09:52

    Gelukkig heb ik nooit last van winterdipjes. lekker chillen op de bank, kaarsjes aan, wijntje erbij, jahoor dat gaat me prima af ;) Dat hele sporten voor werk moet en ik alleen nog wel uitvinden!

  • Reply
    Lian
    November 27, 2014 at 10:20

    Ik vind het vooral zo vervelend dat het al zo vroeg donker is inderdaad! Ik wil namelijk heel graag ‘s avonds een stuk gaan wandelen, maar als het dan zo pikkedonker is, vind ik dat toch een beetje naar. Hele goede tips verder! Ik probeer ook gewoon nog lekker veel te sporten!

  • Reply
    Anniek
    November 27, 2014 at 10:21

    Yes, ik krijg energie van deze post, you’re back!

  • Reply
    Annemieke
    November 27, 2014 at 10:38

    Wat een fijne tips. Ik merk dat het hardlopen me ook echt energie geeft. Het lukt me ook weer vaker te gaan, ondanks de kou. Vind het zo fijn! En probeer me daarnaast idd bewust te zijn van zen-momentjes. Heerlijk ‘s avonds onder een dekentje met een glas wijn op de bank, of uren wandelen door het bos of over het strand met de hond. Soms is het goed om het werk het werk te laten en te kiezen voor jezelf en de mensen om je heen.

  • Reply
    Saskia
    November 27, 2014 at 10:52

    Dankjewel voor deze mooie tips. Voeldoende vitamientjes (niet uit een potje) doen vaak ook wonderen.

  • Reply
    Marcella
    November 27, 2014 at 12:43

    Ik loop altijd al een pauzerondje, maar in deze donkere dagen is het nóg fijner om even wat extra licht mee te pakken. Vroeger naar bed of ontspannen met een boek moet ik wel vaker doen. Ik ben momenteel onwijs druk op m’n werk, dus wat meer ontspanning is zeer welkom!

  • Reply
    Sabine de Witte
    November 27, 2014 at 15:14

    Heel bruikbaar en handige tips, dank je!

  • Reply
    Stéphanie | Expeditie Aardbol
    November 27, 2014 at 16:32

    Ik kan wel iets meer zen gebruiken momenteel. Toch maar weer de weg naar yogaschool in slaan in plaats van lang in bed te blijven liggen ;)

  • Reply
    Suus
    November 27, 2014 at 17:18

    Ha die Lin, wat fijn, dit blogje. Een hoop herkenbaarheid ook.. ik begon bijna te denken dat ik de enige was die het de afgelopen dagen toch wel erg Donker & Koud vindt… “gelukkig” hebben we er allemaal last van en kunnen we elkaar dus ook een steuntje in de rug bieden :) Dank daarvoor! De dingen die je noemt zijn inderdaad erg belangrijk, zeker in deze kortste dagen van het jaar… En verder vooral niet te veel van jezelf eisen. Soms is vroeg opstaan om te gaan sporten juist goed (gisterochtend ging ik naar de bikram-les van 6:30), soms heb je meer aan 2 uur extra slaap (vanmorgen had ik de wekker wel vroeg gezet maar besloot uiteindelijk toch te blijven liggen omdat ik er best laat in lag). A little bit of everything.

    Binnenkort een kop thee? X

  • Reply
    Lisa
    November 27, 2014 at 21:19

    Leuke blog! Ik merk aan mezelf ook altijd dat ik echt moeite heb met de herfst/winter/donkere dagen voor Kerst. Goede tips dus :)
    En om het meteen in praktijk te brengen, op naar de sportschool dan maar!

  • Reply
    Carlijn
    November 28, 2014 at 12:42

    Ik vind de herfst en winter heerlijk! M’n moeder en ik worden voor gek verklaard als we zeggen dat het wel eens wat kouder mag, zodat we onze warme UGG’s weer aan kunnen en die nieuwe winterjas ook écht nodig is.

    Ik blijf nu (na drie weken geen enkel gaatje te hebben gehad in m’n agenda) even een paar dagen op de bank hangen met kaarsjes, thee en lekkernijen maar zodra de kerstmarkten beginnen (vanaf komende week) ben ik het liefst aan het struinen over alle marktjes!
    Verder vind ik het heel fijn om de deur uit te gaan voor gezellige wandelingen die eindigen met warme chocomelk met slagroom!

  • Reply
    Nuria
    November 29, 2014 at 19:35

    Fijne tips!! Veel slaap en af en toe naar de zonnebank doen voor mij wonderen!

  • Reply
    Carlijn
    November 30, 2014 at 14:22

    Nog een tip: boek een reis naar een zonnig oord! (als je het je kunt veroorloven), vorig jaar heb ik dat gedaan en dat was echt super fijn! Maar dit jaar ben ik ‘gewoon’ de hele winter aan het werk (en ja, begin in het donker, ben klaar in het donker) en sporten is voor mij the key!

  • Reply
    Carlijn
    November 30, 2014 at 14:22

    Nog een tip: boek een reis naar een zonnig oord! (als je het je kunt veroorloven), vorig jaar heb ik dat gedaan en dat was echt super fijn! Maar dit jaar ben ik ‘gewoon’ de hele winter aan het werk (en ja, begin in het donker, ben klaar in het donker) en sporten is voor mij the key!

  • Reply
    Editorial: Winterdip
    December 3, 2014 at 16:29

    […] Spotify hitjes en een to do list waar weinig van afgestreept kon worden. Gelukkig kwam DailyLin met een heel fijn lijstje tips tegen de winterdip en hebben wij ook onze tips voor je op een rij […]

Leave a Reply

%d bloggers like this: