Inspiration

Boekentips voor de kerst

Een lekker dik boek onder de kerstboom is altijd goed om cadeau te geven. En als je vandaag nog bij bol.com besteld dan scheelt dat weer een cadeautje minder te halen in het gekkenhuis wat momenteel de stad is. Ik vervloek het feit dat ik nog geen enkel cadeautje in huis heb en zie enorm op tegen het feit dat ik die mensenmassa nog moet trotseren. Erg rustig zal het voor de kerstdagen niet meer worden. Tsja, had ik maar iets meer vooruit moeten denken ;)

Voor de news-junkie

Schermafbeelding 2013-12-17 om 17.57.38

1000 dagen extreem leven van Nathalie Righton kreeg ik voor mijn verjaardag in oktober. Het duurde even voordat ik mezelf er toe kon zetten er in te beginnen, maar toen ik eenmaal de eerste hoofdstukken las, was ik verkocht. Het is geen vrolijk boek, toch leest het makkelijk weg. Nathalie werkte als oorlogscorrespondente voor de Volkskrant in Afghanistan en alles wat ze niet in de krant kwijt kon, deelt ze in dit boek. Het is verbijsterend, verdrietig en na een paar hoofdstukken tolt mijn hoofd van alle verhalen. Een oorlog, zoveel kanten. Geeft veel inzicht in de machteloosheid die de gewone burgers voelen, waarom zoveel mensen eerst blij zijn met de komst van de Amerikanen en later radicaliseren. Aanrader!

Voor de modepopjes 

Schermafbeelding 2013-12-17 om 18.04.42

Smaak – Ongevraagd stijladvies aan bekende mensen is een must voor iedereen die wel wat van mode weet of juist wel wat stijladvies kan gebruiken. Arno Kantelberg geeft advies aan de heren en doet dit op scherpe en humoristische wijze, maar mijn liefde gaat vooral uit naar Cecile Narinx.

Cecile over de huidkleurige panty: Zo’n panty zegt vooral dat het te koud is zonder, en dat je geen chauffeur hebt die je tot aan de rode loper brengt.

Cecile over de matchy-matchy valkuil: Het is exact wat stylist van het zuiden Roy Donders propageert: printjes en kleurtjes en glittertjes in de outfit terug laten komen, tot op de gelnagels aan toe. Precies matchy-matchy is het terrein van volkse coryfeeën als Barbie Samantha en Nel Veerkamp zaliger..

Cecile over Monique Smit: Ik vind dat aandoenlijk, in een synthetische postorderjurk met een natte paardenstaart naar een gala gaan. Tip: Gala betekent toch echt dat je in het lang moet, ook als je Smit heet.

Voor de luchtige 20-something filosoof

Schermafbeelding 2013-12-17 om 18.48.54

In Opstaan, aankleden, niet doodgaan vind je de beste columns van Hanna Bervoets verzameld. Ideaal leesvoer voor in de trein of even voor het slapen gaan. Mag je nog zeggen dat iemand herkenbaar of herkenbare dingen schrijft? Nou Hanna Bervoets schrijft voor mij herkenbaar. Over dat ze zich op een treinreis van 1,5 uur voorbereid ware het een reis om de wereld. Tijdschriften, flesje water, opschrijfboekje, broodje, alles. En van te voren genieten van het feit dat je in de trein Heel Veel gaat lezen en Heel Veel gaat schrijven. Om na 10 minuten in slaap te dommelen. Hanna maakt ook graag lijstjes:

Ook doe ik heus wel eens iets wat niet op mijn to-do-list staat. Maar heb ik zo’n haastklus voltooid, schrijf ik ‘m alsnog op mijn lijst. En zet ik er meteen weer een streep doorheen: een vink en beloning ineen. Het enige fysieke bewijs van mijn productiviteit.

Voor de Culi friend

Schermafbeelding 2013-12-17 om 19.05.29

The Culy way of life heb ik al eerder op mijn blog besproken, het is echt het perfecte cadeautje voor de vriendin die van koken en etentjes geven houdt. Van tafelschikking, de lekkerste amuses en wijnadvies tot snelle gerechten. Twee weken geleden maakte ik voor vriendinnen de couscoussalade met granaatappelpitjes en geroosterde paprika, een groot succes!

Hebben jullie nog leuke boekentips voor de kerst?

Liefs!

You Might Also Like

16 Comments

  • Reply
    Debby
    December 18, 2013 at 07:54

    Dat boek van Hanna Bervoets lijkt me supergaaf! Heb alleen met Sinterklaas al ‘n stapel boeken gekregen :’)

  • Reply
    Ivana
    December 18, 2013 at 07:59

    Nice! Ik ga er een paar aan mijn lijstje toevoegen! Great minds think alike, heb toevallig een video met dit soort aanraders opgenomen voor a.s zaterdag. En precies om dezelfde reden als jij noemt: stay away van de hel in die kerstdrukte van de winkels haha! Heb dit jaar ook alles online besteld, mijn laatste bol order moet dinsdag binnen komen ;-). Je kan nog bestellen, selecteer wel even de optie morgen in huis. 3-5 werkdagen is nu wel een risico. Good luck!

  • Reply
    Michelle
    December 18, 2013 at 08:08

    Ik ben benieuwd naar het boek van Hanna Bervoets, die kijkt me echt super interessant. Ik herken me sowieso in het schrijven van lijstjes! Xx

  • Reply
    Josianne
    December 18, 2013 at 08:34

    Het boek van Natalie kon ik niet wegleggen, zo spannend was het. Ik vond het heel goed en duidelijk beschreven, geweldig boek!

  • Reply
    Anne
    December 18, 2013 at 08:45

    Leuke tips! Het eerste boek spreekt me heel erg aan en het boek van Hanna Bervoets eigenlijk ook wel :)

  • Reply
    Katrien
    December 18, 2013 at 09:35

    Speciale boeken, handige tips!

  • Reply
    Felice
    December 18, 2013 at 14:49

    Leuk dit soort artikelen! Ik ben dol op lezen en nieuwe titels zijn altijd welkom.
    Sinds een paar dagen ben ik begonnen aan het boek De Wertheims. Daar heb ik al veel goede kritieken over gehoord en gelezen dus ik ben benieuwd.
    Het boek van Nathalie Righton werd gisteren ook al besproken in de comments bij Brouwertje, en stond dus al op mijn lijstje. Voor nu voeg ik het boek van Hanna Bervoets daar aan toe.

    Heb jullie nog meer tips voor mooie boeken die ik gelezen moet hebben?

  • Reply
    Anne
    December 18, 2013 at 15:40

    Ik ga voor fictie deze kerstvakantie. Ik wil heel graag The signature of all things van Elizabeth Gilbert lezen, en eindelijk eens Prinses van Perzië van Anita Amirrezvani. En nog een tip: Zeevonk van Josha Zwaan. Al was het alleen maar om de kaft (maar ik vond het ook nog eens prachtig geschreven).

  • Reply
    Chezzelia
    December 18, 2013 at 15:51

    Oh ik zou die van Hanna heel graag willen toevoegen maar ik mag echt geen nieuwe boeken kopen ( wel krijgen, lang leven kerst haha ) want ik heb echt genoeg nog te lezen!! Maar.. hij komt op mijn lijstje te staan!

  • Reply
    Yolande
    December 18, 2013 at 16:58

    Leuke boeken! Vooral Ongevraagd Stijladvies, zou ik graag willen hebben, maar dat komt ook omdat ik de rubriek daarvan in Volkskrant Magazine echt geweldig vind! Voor de rest zou ik ook wel graag de nieuwste Bridget Jones onder mijn kerstboom zien liggen.

  • Reply
    Mandy
    December 18, 2013 at 21:13

    Leuke tips, ik ga ze onthouden!

  • Reply
    Mirthe
    December 18, 2013 at 22:18

    Duizend dagen extreem leven en Opstaan, aankleden, niet doodgaan lijken me echt super, ik schrijf het op! :)

  • Reply
    Anke
    December 18, 2013 at 23:17

    Die van Hanna Bervoets lijkt mij ook wel leuk! Ongevraagd stijladvies is volgens een vriendinnetje van me ook een aanrader inderdaad. Ik heb zelf het boek van Isa Hoes nog op mijn kerstlijstje staan. Ik moet morgen en vrijdag ook nog al mijn cadeautjes inslaan, hopelijk valt de mensenmassa mee. Ik moet zeggen, ik werk parttime in een boekenwinkel en de drukte valt dit jaar heel (te) erg mee, de crisis is nog volop te merken…

  • Reply
    Mimi
    December 19, 2013 at 01:11

    Zeven minuten na middernacht van Patrick Ness. Prachtig, zo ontroerend, en voorzien van bijzondere illustraties.
    Maar ondanks de kerstdrukte… Veel mensen kiezen voor Bol.com, maar daardoor voelen de boekhandels de crisis nog veel harder. Waardoor er onnodig veel moeten sluiten en dat is ZO zonde!

  • Reply
    Con leche
    December 19, 2013 at 11:51

    Haha die quote: zooo herkenbaar!

  • Reply
    Marcella
    December 19, 2013 at 22:18

    Het boek van Hanna lijkt me leuk, klinkt gaaf en lekker herkenbaar, tof!