Running

Blijven hardlopen in de winter

-5 I’m still running

” Do you want to feel like a NINJA? Go for a run in the winter when the snooze button, your couch, or an episode of Scandal Suits are beckoning and you do the damn thing anyway. Trust me – you will feel like a G. ” – Robin Arzon

10 tips om in de winter door te blijven rennen.

 Bescherm wat koud wordt: Handen, voeten, billen, na een duurloop van meer dan +12kilometer worden deze lichaamdelen koud. Handschoentjes neem ik mee in mijn jas, ik stamp extra op de grond als mijn voeten koud worden en voor die koude billen heb ik nog geen oplossing gevonden. Warmte verlaat je lichaam het snelst via je hoofd, een petje of muts is geen overbodige luxe.

Laagjes & laagjes: laagjes werken veel beter dan een dikke jas met hardlopen. Het zorgt voor meer isolatie en minder tempratuurverlies. Wanneer het vriest draag ik een hempje, een dunne longsleeve en mijn jasje als windbreker.

Warm up in warmte: de eerste 10 minuten zijn meestal het koudst, daarna wordt je lichaam warm van de beweging. Doe thuis vast een kleine warming-up en het wordt minder erg om naar buiten te gaan.

Set a goal: Waarom liep ik in januari en december 2013 mijn meeste kilometers in een maand? Omdat de marathon eraan komt/kwam. Niets krijgt je zo goed van de bank af als een wedstrijd in het voorjaar.

Hydrateer! Je hebt het minder snel door maar ook in de winter zweet je en moet je eigenlijk water aanvullen. Ik ben wel eens 25 kilometer gaan lopen zonder iets te drinken mee te nemen. Dom. Met een paar euro maak je een welkome pitstop bij een benzinestation voor wat water/suikers. AA en Vitamin water zijn mijn favorieten.

Vitamine D: Probeer je trainingen in het daglicht te plannen. Op deze manier krijg je in de wintermaanden nog wat vitamine D binnen, dat in dec en januari nogal schaars kan zijn.

Light up: En is dit niet mogelijk omdat je bijvoorbeeld fulltime werkt en alleen in het weekend met daglicht kunt lopen, zorg dan voor reflectie. Niet zo sexy, maar je wordt ook minder snel aangereden.

Go for a morning run: de wekker gaat om 06.00 en om 06.05 sta je met een banaan in je hand je hardloopkleding aan te trekken. Opstaan in het donker is zwaar, zeker als je de kou in gaat voor een rondje hardlopen. Je bed is zo lekker warm en en en. Ik vond het vreselijk, maar iedere dag dat ik voor mijn stage een klein stukje liep (soms zelfs maar 25m) voelde ik me beter. Vorig jaar had ik minder last van energie/winterdipjes. Thanks endophines.

Loop samen! Tweede kerstdag liep ik een halve marathon, zo’n 15km vergezeld door Lisa. Je laat slecht weer je minder snel weerhouden van een run als je weet dat een vriendin vroeg is opgestaan om met jou te gaan hardlopen. Praten tijdens het hardlopen zorgt ook voor een betere conditie.

En tot slot? Just do it ;)

You Might Also Like

22 Comments

  • Reply
    Noelle
    January 3, 2014 at 09:18

    Goede tips. Vorig jaar begon ik met hardlopen midden in de winter. Niet erg slim want ik was al snel gedemotiveerd. Nu begin ik rustig met lopen, maar het wordt ook weer koud, dus deze tips kan ik wel gebruiken om toch door te zetten.

  • Reply
    Anne
    January 3, 2014 at 09:19

    Goede tips en precies de motivatie die ik nodig heb :) Thanks!

  • Reply
    Margot
    January 3, 2014 at 09:50

    Hele mooie foto!

  • Reply
    Josianne
    January 3, 2014 at 09:57

    Fijne tips. Ik moet ook gewoon wat eerder opstaan en bewegen. Slapen kan in de trein wel weer ;)

  • Reply
    Debby
    January 3, 2014 at 11:02

    Knap hoor, ik haak altijd af in de winter :’) Bij mij hielp het wel dat ik een hond had en toch naar buiten moest, maar ik ben er nu echt helemaal uit helaas.

  • Reply
    Nanda
    January 3, 2014 at 11:04

    Fijne tips! In de kou lopen vind ik fijner dan wanneer het warm is, maar de drempel om naar buiten te gaan is wel hoger.
    Ik heb zelf in de winter soms een thermoshirt aan, en je hebt ook thermobroekjes met korte pijpen. Misschien is dat een idee voor koude billen.

  • Reply
    Rachel
    January 3, 2014 at 12:00

    Hele fijne tips!

  • Reply
    Hester
    January 3, 2014 at 12:22

    Ik krijg ook altijd koude billen! Ik heb verder niet zo heel veel moeite net hardlopen in de winter, behalve dat ik soms kramp in mijn longen krijg van koude lucht. Desondanks vind ik hardlopen in de zomer veel erger.

  • Reply
    Mylene
    January 3, 2014 at 12:48

    Dit zijn echt goede tips, thanks! Vooral een wedstrijd in het voorjaar is een goede motivatie om te gaan. Nu nog een leuke uitzoeken.

  • Reply
    annouska
    January 3, 2014 at 13:31

    Kijk super tips waar we wat aan hebben. :D

  • Reply
    Mirte
    January 3, 2014 at 14:03

    Oh ja, ik haat het om ‘s avonds nog in het donker te gaan lopen. Of ja, haat, ik stik van de angst. Ben altijd bang dat ik ontvoert word in het veld ;). Misschien ook nog een goede tip, blijf in de buurt en vertel iemand je rondje. Dat maakt het extra veilig. Koude billen? Geen last van, maar ik heb de 12 eerlijk gezegd ook nog nooit gehaald. Ik zal het onthouden ;).

  • Reply
    Mandy
    January 3, 2014 at 14:04

    Respect voor 6u je bed uit gaan om te kunnen hardlopen!! Ik krijg altijd heel erg veel last van mijn knieen in de winter. Ik doe nu van die knie verstevigers (die je normaal met blessures om doet) om, voor een extra laagje. Maar iets voor kouden billen heb ik ook nog steeds niet gevonden, naast een langer ondershirt.

  • Reply
    Dionne
    January 3, 2014 at 15:04

    Ik vind de winter vaak juist fijner om te lopen dan de zomer, omdat het dan snel TE heet wordt. In december heb ik nauwelijks gelopen, maar intussen wil ik wel weer.
    Alleen zit ik nu met een geblesseerde knie, dus wordt t even op de bank blijven zitten :(

  • Reply
    Maaike
    January 3, 2014 at 15:31

    jaaaaaa ijskont… extra laag kleding helpt mij ook niet… =/

  • Reply
    Willemijn
    January 3, 2014 at 17:06

    Ik vind het nog best lastig hardlopen in de winter maar het gaat beter dan vorig jaar haha

  • Reply
    Susanne
    January 3, 2014 at 17:26

    Oh respect, hardlopen om 6 uur ‘s ochtends. Ik draai me toch nog even om dan :-).

  • Reply
    Esther
    January 3, 2014 at 18:41

    Goede tips! Ik probeer drie keer per week in de ochtend een half uur hard te lopen, maar in de wintermaanden sla ik dat liever over. Nu ik deze tips heb gelezen ga ik toch maar proberen om ook in de winter te gaan lopen!

  • Reply
    Andrea
    January 3, 2014 at 23:32

    Fijne tips!

  • Reply
    Anne
    January 4, 2014 at 17:11

    Ik dacht al: hoe zorg je er in vredesnaam voor hoe je billen warm blijven. Jij weet het dus ook niet haha. Ik hoor van veel mensen dat ze ‘s ochtends het beste lopen, maar ik ben ‘s ochtends heel erg slap. Ik merk dat ook aan andere dingen dan met hardlopen/wandelen. Ik had een grootverpakking konijnenvoer van 20 kg, daarvan doe ik steeds wat in een kleinere bak, zodat het wat makkelijker te hanteren is. Maar dat is geen klusje voor ‘s ochtends vroeg, want dan kan ik die zak nauwelijks tillen! Later op de dag lopen kan ik alleen als ik niet te moe ben van activiteiten eerder die dag. Er blijven dan vaak niet zoveel mogelijkheden over helaas.

  • Reply
    Linda
    January 5, 2014 at 16:24

    Ik ben pas net begonnen, ik loop nu nog met Evy om conditie op te bouwen. Vind het juist heerlijk om zo vroeg of laat mogelijk in het donker te lopen. Zoals op eerste kerstdag rond een uurtje of 8. Dat komt ook omdat ik me schaam als ik puffend langs mensen moet lopen. Bedankt voor de tips: ik zoek alleen nog iets tegen gladde wegen!

  • Reply
    Maurits
    January 7, 2014 at 00:07

    Dank je voor de tips. Ik wil ook gaan hardlopen, maar ben in alle opzichten onervaren. Hier heb ik wat aan :D

  • Reply
    Alyssa