Travel

Backpacking Solo – Ubud Bali

IMG_0006

Ben ik echt nog maar twee hele dagen in Ubud? Het voelt alsof ik hier al dagen ben, zoveel indrukken op gedaan, mensen ontmoet en verschillende emoties gevoeld. Het internet is hier goed genoeg om te bloggen, foto’s uploaden gaat lastiger. Daarom nog geen ‘echte’ travel verslagen, maar het lijkt me mooi om verslag te doen hoe de eerste dagen zijn geweest, hoe ik me voelde tijdens mijn eerste solo backpack trip. De travel reports en hotspots komen thuis wel, als ik alle indrukken heb kunnen verwerken.

IMG_0003

 

IMG_0008

 Onlangs bijgewerkt9

IMG_0088

IMG_0113

Maandagmiddag begon mijn reis, G bracht me naar Schiphol en dat was meteen het moment dat ik het even moeilijk had. Nee ik ben niet heel stoer, ik heb even gehuild maar eenmaal achter de douane maakte dat gevoel plaats voor excitement. Yes, ik ga weer op reis. Van Amsterdam tot Singapore sliep ik veel en keek ik een heerlijk foute chickflick. Met een korte layover van 30 minuten op Singapore vervolgde ik mijn reis naar Denpasar. Daar was het inmiddels plaatselijke tijd 21.00 en na het kopen van een dertigdaags visum haal ik mijn bagage op. So far so good, als ook nog de driver op de juiste plek staat kan ik mijn geluk niet op. In Vietnam had ik dat van te voren ook goed geregeld, maar moest ik ter plekke toch nog gaan bellen.

Ik heb de eerste nachten een prachtig hotel geboekt, zodat er airport pick up was en ik even rustig kon acclimatiseren. De volgende ochtend word ik wakker in prachtig groene rijstvelden en staat er een heerlijk ontbijt klaar aan de rand van een prachtig zwembad. En ik? Ik kan alleen maar met heel veel moeite mijn tranen bedwingen. Wat ga ik hier in godsnaam 4 weken alleen doen, ik wil dit  moois kunnen delen. Ik voel me heel erg alleen.

Na het ontbijt spreek ik mezelf even steng toe. Waarom zou ik hier niet alleen van kunnen genieten? Dat is toch ook een beetje zielig. Het ontbijt doet me goed (ik heb de avond ervoor per ongeluk een maaltijd overgeslagen, nooit goed voor mijn humeur) en ik voel me iets beter. Ik mag alles van mezelf, even balen, zolang ik mezelf maar weer herpak. En dat doe ik. Ik kijk geen vier weken vooruit maar maak een dagplan. Wat wil ik deze dag, wat maakt voor mij deze dag goed? Een yogales, Ubud rondlopen en een gezonde maaltijd besluit ik. Genieten van het even alleen zijn.

Ik vind tot mijn grote verbazing in een keer de yogastudio en bestel een groen sapje met spinazie, honing en komkommer. Ik lees wat, schrijf wat en kijk vooral naar mensen. Van hyper fitte yogini’s tot middelbare vrouwen die duidelijk op een Eat Pray Love missie zijn. Ik schrijf me in voor een yogalesje voor beginners, ook al doe ik al jaren aan Bikram, dat wil niet zeggen dat ik verder goed in yoga ben.  De studio is schitterend, stel je een prachtige houten vloer voor, een studio zonder ramen waardoor er een tropische breeze naar binnen waait en je uitkijkt op groene rijstvelden.

Na de les raak ik aan de praat met twee Schotse meiden en ik vraag waar ze verblijven. Ik ben op zoek naar betaalbare accommodatie die meer in het centrum ligt. Ze nemen me mee naar hun homestay en ik boek meteen drie nachten. Er is meteen een klik met de meiden en diezelfde avond zit ik nog in goed gezelschap van mijn Phad Thai te genieten (niet heel Indonesisch, maar ik ben een sucker voor een goede Pad Thai).

De volgende dag boeken we een fietstour en gaan we de actieve vulkaan op Bali bekijken en mountainbiken langs de rijstvelden. Hier ontmoet ik nog twee Duitse meiden en Australische vrouwen en aan het einde van de dag gaan we als automatisch nog wat drinken, een yogales volgen en eindigen we weer bij Clear Cafe waar de menukaart vol staat met healthy sapjes en gezond eten.

Iedereen die alleen reisde vertelde me het al; je ontmoet zo makkelijk andere mensen op reis, maar dat het echt zo makkelijk is, dat moet je zelf ervaren.

Morgenochtend houd ik expres vrij voor mezelf, ik wil nog wat verder gewoon ronddwalen door Ubud, maar ’s middags staat er alweer een lunch met mijn net ontmoette travel buddies op het programma.

Oh en de vrijheid van geen vaste plannen en niemand om rekening mee te houden is ook heerlijk. Ik vind Ubud zo leuk dat ik er nu al langer blijf dan ik van te voren van plan was en zou mijn reis hier ook best willen eindigen. Maar dat duurt nog wel even.

Liefs!

You Might Also Like

38 Comments

  • Reply
    Suzanne
    March 13, 2014 at 17:49

    Jezus, wat klinkt het gaaf!! Ik ben al eens in Ubud geweest, maar ik wil er nu weer heen!

    Geniet ervan! Het vliegt voorbij! En wanneer doe je dit dan snel weer? Juist ;-)

    xxxx

  • Reply
    Mandy
    March 13, 2014 at 17:54

    Super Lin, geniet! Stoer dat je, ondanks de moeilijke momentjes, gewoon lekker doorgaat en geniet.
    Je klinkt al behoorlijk zen. :)

  • Reply
    Mariët
    March 13, 2014 at 17:56

    Klinkt zó fijn Lin! Ik snap wel dat het in de eerste instantie ook ff slikken is, het lijkt me erg spannend in je eentje. Maar inderdaad, je ontmoet zo snel mensen! Geniet geniet geniet geniet. Dan kan ik al die sprankelingen in je ogen straks mooi vastleggen.

  • Reply
    Ilse
    March 13, 2014 at 17:58

    Wauw, wat klinkt dit gaaf en wat een mooie foto’s! Ik ben heel benieuwd naar al je andere reisverslagen, maar die kunnen niet anders dan super zijn. Heel veel plezier en geniet er van!

  • Reply
    Kim
    March 13, 2014 at 18:10

    Enjoy!!!!!!!!

  • Reply
    Bianca
    March 13, 2014 at 18:14

    Zo lief dat vrouwtje!
    Nog maar net weg maar het klinkt inderdaad alsof je er al veel langer bent, nu al een ervaring rijker.

  • Reply
    Reismeisje
    March 13, 2014 at 18:47

    Klinkt heerlijk! Enjoy!

  • Reply
    Hedwig
    March 13, 2014 at 18:47

    Wauw wat mooi! Die foto’s ook, prachtig uitzicht. Ik snap ook wel dat het even moeilijk is maar ik vind het wel knap dat je je daar over heen kunt zetten. Dat maakt je reis denk ik ook een stuk leuker. Veel plezier nog! xx

  • Reply
    Linda
    March 13, 2014 at 18:57

    Knap hoor! Genoten van je verhaal.

  • Reply
    R.S.
    March 13, 2014 at 19:07

    Ik voelde me in het begin ook heel naar toen ik in mijn eentje op reis was (ik had eigenlijk met iemand afgesproken maar die had me laten zitten dus het was niet eens vrijwillig), maar uiteindelijk vond ik het zelfs leuker zo. Volgens mij lukt jou dat ook wel!

  • Reply
    SanneWierda
    March 13, 2014 at 19:07

    Oooh, ik kan me zoo goed voorstellen dat je je even enorm eenzaam voelde! Maar wat goed dat het nu zo leuk is en niet meer zo eenzaam. Houden zo en heel veel plezier nog!

  • Reply
    Nadia
    March 13, 2014 at 19:12

    Wauw, het klinkt nu al heerlijk! De yoga in een mooie studio, heerlijk gezond lunchen, nieuwe mensen ontmoeten…

  • Reply
    Dionne
    March 13, 2014 at 20:01

    Wauw, wat een prachtige foto’s! Het lijkt heerlijk!

  • Reply
    Anke
    March 13, 2014 at 20:45

    Fijn dat je goed bent aangekomen, je herpakt hebt en zelfs al wat travel buddies aangesproken hebt! Ik kan daar altijd zo tegenop zien, terwijl het eigenlijk vaak als vanzelf gebeurd. Geniet er lekker van daar, het avontuur is pas net begonnen :)

  • Reply
    Marcella
    March 13, 2014 at 21:07

    Wat mooi dat jij je zo snel hebt herpakt en al jouw draai vindt. Je hebt ook al erg toffe dingen ondernomen. Leuk ook dat je zo snel al gezellige mensen hebt ontmoet. Jouw reis wordt prachtig joh, genieten!

  • Reply
    Anne
    March 13, 2014 at 21:23

    Oh! Ik vind het echt stoer dat je in je eentje op reis bent :) En kan me helemaal voorstellen dat je je dan zo ineens realiseert dat je echt alleen bent. Maar volgens mij gaat dat helemaal goed komen. Veel plezier!

  • Reply
    Katrien
    March 13, 2014 at 21:53

    Zalig verslag, ontspannend om te lezen zelfs. Geniet er nog van (doe je sowieso haha)!

  • Reply
    Sandra
    March 13, 2014 at 21:53

    Stoer dat je dit doet en nog stoerder dat je zo eerlijk bent vover hoe je je voelt! Ik denk dat veel meer mensen dit zo ervaren, maar dit niet durven te delen.. Geniet van je reis!

  • Reply
    Klasine | Krealicious
    March 13, 2014 at 23:28

    Klinkt heerlijk allemaal! Het lijkt mij ook lastig om het alleen zijn te accepteren, gelukkig heb je snel een aantal leuke mensen ontmoet. Ik wil dit jaar eens alleen op stedentrip, om het even te ‘proberen’… Geniet nog en ik kijk uit naar je volgende blog!

  • Reply
    Mieke
    March 13, 2014 at 23:31

    Wat is het daar toch prachtig.
    En wat goed dat je je zo snel hebt kunnen herpakken. Fijn ook dat je al leuke mensen hebt ontmoet!

  • Reply
    Lauriëtte
    March 14, 2014 at 00:16

    Klinkt heerlijk! Je zal soms even momenten van eenzaamheid hebben, maar ik vind het echt super stoer van je! Geniet ervan!

  • Reply
    Annemieke
    March 14, 2014 at 10:13

    Toen ik in mijn up naar Ghana vloog zat ik ook met tranen in het vliegtuig. Waarom wilde ik dit ook alweer? En waarom alleen? Maar toen ik na maanden het vliegtuig weer instapte naar NL, kwamen daar ook weer tranen. En niet zozeer omdat ik blij was dat ik naar huis ging, nee, ook deels om alles wat ik daar “alleen” mee had gemaakt. Het niet kunnen delen, maar zoveel moois, fijns, bijzonders gezien, gedaan en gevoeld. Het is geweldig om te ervaren dat je nooit alleen bent, nooit. Geniet!

  • Reply
    Marieke
    March 14, 2014 at 10:56

    Wat ontzettend fijn dat je goed internet hebt! Want dan kunnen wij lekker meegenieten van je heerlijke verhalen! Deze met veel plezier gelezen en ben nu al benieuwd op wat nog komen gaat. Geniet ervan!!

  • Reply
    Lisa
    March 14, 2014 at 11:02

    Oh dat klinkt heerlijk! Ik ben ook 2 maanden alleen op reis geweest. Vond het ook niet altijd even makkelijk maar als ik er nu op terugkijk ben ik zo blij dat ik het gedaan heb.. Geniet ervan!

  • Reply
    Dani
    March 14, 2014 at 12:28

    Ik wil meteen ook! Nog een paar maanden tot ik mijn diploma heb, en daarna…. dan mag ik. Geniet ervan!

  • Reply
    Patricia
    March 14, 2014 at 13:41

    Oh, een eerste verslag…en zoals anderen al zeggen: je klinkt al helemaal ZEN. Heerlijk!
    Echt zo knap dat je alleen bent gegaan.. je vriend thuis gelaten en voor jezelf heb gekozen.
    Ik wil ook heel graag, heb zelfs geen vriend die me tegenhoudt (ben single) maar toch.. ik weet het allemaal niet… ik moet er nog even over nadenken!

    Voor nu: enjoy Bali! En.. als je gaat stappen, ga naar Kuta naar de Skygarden (Club Legian 33).. echt whoa!

    xx

  • Reply
    Sabine de Witte
    March 14, 2014 at 13:52

    Aaah, zo gaaf dat je het hebt gedaan en er nu zit! En trust me, die momenten zijn heel gewoon, menselijk en zul je waar ter wereld ook hebben. Zelfs tijdens 3 weken Parijs ;)

    Geniet er van en ik ben heel benieuwd naar je voglende post!

  • Reply
    Joëlle
    March 14, 2014 at 15:01

    Oh, ik wil weer terug naar Bali als ik deze foto’s zie! Als ik in mijn eentje op reis zou gaan zou Bali een perfecte bestemming zijn: westers genoeg om het niet al te moeilijk voor jezelf te maken, veel te zien en te doen, maar toch een compleet andere cultuur. Hoewel er in de rest van Azië ook nog zoveel te ontdekken valt… Veel plezier daar!

  • Reply
    Shaun Janssen
    March 14, 2014 at 19:19

    Super gaaf! Geniet er lekker van, neemt niemand je meer af ;) Aanstaande zomer staat ook mijn eerste reis alleen op het programma. Spannend!

  • Reply
    Maaike
    March 14, 2014 at 23:39

    Heerlijk dat je zo snel mensen ontmoet. Ik vind dat je nog veel foto’s hebt kunnen uploaden! Mooi verslag! Kijk al uit naar je volgende verslagen!

  • Reply
    cheyenne
    March 15, 2014 at 08:25

    wat heerlijk zeg! alleen reizen staat ook nog op mijn lijstje, wat fijn dat het goed gaat :)
    xo, cheyenne

  • Reply
    Robin
    March 15, 2014 at 10:11

    Heb net even bijgelezen. Super gaaf dat je dit doet! Take care en enjoy! X

  • Reply
    Michelle - Travel lifestyle.nl
    March 15, 2014 at 11:10

    Kan me voorstellen dat het best even lastig is in het begin. Vooral dat gevoel van “ik moet dit delen” heb ik ook altijd heel sterk. Fijn om te lezen dat het daarna vooral heel leuk is. Heel veel plezier, geniet!

  • Reply
    daphna
    March 15, 2014 at 12:07

    Zo gaaf! Geniet ervan :)

  • Reply
    Marieke
    March 15, 2014 at 18:44

    Het is allemaal ook heel spannend wat je doet babe, niet gek dat je moeilijke momentjes hebt. Als je ook maar geniet en dat doe je zo te lezen al volop. Mooi eerste verslag!

  • Reply
    Kim
    March 16, 2014 at 21:49

    Wat knap dat je alleen op reis gaat! Lijkt me eng en opwindend tegelijk. Enjoy!

  • Reply
    Agnes
    September 11, 2014 at 21:25

    Mede geïnspireerd door jouw blogs ga ik begin november drie weken in m’n eentje naar Bali. Ik heb er super veel zin in maar vind het ook wel erg spannend. Ik vind het een fijn idee om van tevoren voor de eerste een of twee nachten vast een prettig hotel te boeken om goed aan te komen. Waar heb jij de eerste nachten in Ubud gezeten en hoe heette de homestay waar je daarna heen ging? Ben heel benieuwd! :-)

  • Reply
    Juultje
    February 22, 2015 at 18:20

    Mooi verhaal. Zit er nu over na te denken om de 4 vrije dagen die ik heb aan het einde van mijn studiereis in mijn eentje door te brengen in Bali. Dat is al heel wat voor mij ;) Weet nog niet waar ik dan heen wil, omdat ik dan Seminyak al gezien heb zit ik te denken aan Ubud of Dreamland Beach. Jouw Bali-posts zijn zeker inspiratie!