Travel

Backpacken door Sri Lanka

Toen vriendinnetje Nicole mij vertelde dat ze samen met haar vriend ging backpacken door Sri Lanka, keek ik even vreemd op. Sri Lanka, echt? Zijn er niet veel mooiere bestemmingen te bezoeken? Waarom zou je voor dit land kiezen? Ze vertelde me er gister uitgebreid over, en ik ben overtuigd, kijk maar mee:

Nicole was op zoek naar een land met mooie stranden, snorkelgebieden, cultuur en vooral ook natuur. Ze wilden een land waar je veilig kan reizen, mooie resorts zijn en waar je heel goedkoop kan eten. Na wat zoekwerk kwam ze uit op Sri Lanka. Vanaf Nederland vlieg je met een tussenstop in Dubai naar Colombo, de hoofdstad van Sri Lanka. In 3 weken bezochten ze de volgende plekken.

IMG_5758

Colombo, de hoofdstad van Sri Lanka. Waar je in andere Aziatische landen vooral veel scooters op de weg vindt, zijn het in Colombo de tuktuks die de dienst uit maken. Hier kun je bijkomen van je lange vliegreis en kennis maken met de plaatselijke gerechten: curry’s, egghoppers en noodlegerechten.

IMG_5259 2

IMG_5316

IMG_5333

Vanaf Colombo reisden ze naar Habarana, de plek in Sri Lanka om verschillende wild life parken en Sigirya rock te bezoeken. Terwijl Nicole me de foto’s liet zien, kon ik alleen maar aan Zuid-Afrika denken. Olifanten, aapjes, bijzondere vogels, te gek! Cinnamon Lodge is een aanrader qua accommodatie, deze eco-lodges zijn gelegen in een prachtig natuurgebied en op de ecologische farm worden groentes, fruit, honing en zuivel geproduceerd. Het bordje dat waarschuwt voor overstekende olifanten is zeker geen grapje en de balkondeur moet je goed achter je sluiten anders zit er voor je het weet een aapje (of twee) bij je koffiezetapparaat op zoek naar de suikerzakjes.

IMG_6272

Voor omgerekend 1 euro reis je met de bus verder naar Trincomalee, de plek in Sri Lanka om te duiken en of snorkelen. Je kunt net als Nicole een vissersman betalen om je mee te nemen op zijn bootje en met een beetje geluk zie je hier wilde dolfijnen.

970397_614460465272533_1900377600_n

Een van de hoogtepunten van de reis was de treinreis naar Nuwara Eliya, die bekend staat als een van de mooiste ter wereld. Door bergpassen, langs watervallen en door theeplantages trekt dit spoor. Eenmaal op de plek van bestemming aangekomen kun je zelf ook theeplantages bezoeken. De thee in Sri Lanka is heerlijk, maar als je deze bestelt wordt deze vaak heel sterk en met melk geserveerd; een overblijfsel van Brits kolonialisme.

Nicole ging in september naar Sri Lanka en verbleef daardoor aan de noord en westkant van het land. Het hoogseizoen is van december tot maart en dan is de zuidkant meer de moeite waard. Hier kun je ook walvissen en schilpadden spotten en er bevinden zich hele mooie resorts.

IMG_5486

IMG_5488

IMG_5515

Overnachten in een guesthouse kun je al vanaf 30 euro per nacht, de mooiere hotels kosten 80 euro per nacht. Echt goedkoop is het eten, voor zo’n 70 cent heb je lokale kost, goede curry’s in grote porties.

Om dat het weer in het zuiden wat tegen viel zocht Nicole een bestemming om de laatste paar dagen van haar reis door te brengen. En waar kun je vanaf Sri Lanka in een keer naar toe vliegen? Juist, naar de Maldiven. Ik laat de foto’s even voor zich spreken:

IMG_6028

IMG_6103

IMG_6204

IMG_6279

IMG_6336

IMG_6364

IMG_6382

IMG_6393

Voor Nicole’s verhalen had ik Sri Lanka nooit als reisbestemming overwogen, dat is nu zeker anders.

What about you?

Liefs!

You Might Also Like

26 Comments

  • Reply
    Josianne
    December 17, 2013 at 08:20

    Wauw, hele mooie foto’s. Ik heb nog nooit gebackpackt, dus Sri Lanka lijkt me niet de eerste bestemming waar ik heen zou gaan als ik zou gaan backpacken, maar de Malediven daarentegen… Daar wil ik wel een reisje heen maken!

  • Reply
    Sabine
    December 17, 2013 at 08:47

    Wauw, dat had ik helemaal niet verwacht! Hetzelfde hier: nog nooit had ik aan Sri Lanka gedacht, maar wat lijkt het me mooi. Om de vakantie af te sluiten in de Malediven is overigens ook geen slecht idee.

  • Reply
    Jolien
    December 17, 2013 at 09:14

    Prachtig!
    Ik ben aan het kijken voor mijn huwelijksreis naar de Malediven, mag ik vragen in welk resort je vriendin heeft gezeten?

  • Reply
    Suzanne
    December 17, 2013 at 10:10

    mij hoef je niet te overtuigen! Hou op met die foto’s! Had al van meer mensen gehoord dat het een fantastische veelzijdige bestemming is, staat ergens tussen al mijn andere bucket-list bestemmingen ;-)

  • Reply
    Mariët
    December 17, 2013 at 10:24

    Wauw…. Deze komt nu ook zeker op mijn lijstje te staan. Wat een prachtig land!

  • Reply
    Jolien
    December 17, 2013 at 10:40

    wooow mooie foto’s! Ja ik zou het zelf ook niet snel verzinnen, maar dit….. Misschien toch?

  • Reply
    We Are Travellers
    December 17, 2013 at 11:03

    Wauw, die huisjes op het strand en die treinreis lijkt me trouwens ook mooi! Wel jammer dat ze niet naar http://wwwdelivery.superstock.com/WI/223/1606/PreviewComp/SuperStock_1606-52025.jpg deze tempel is geweest, die heeft echt heel lang boven mijn bed gehangen als plek waar ik ooit écht heen moet! Volgens mij vind je die bij Polonnaruwa.

  • Reply
    Aniek
    December 17, 2013 at 11:20

    Jaaaa daar ga ik komende zomer heen en ik ben zo benieuwd!

  • Reply
    Stephanie
    December 17, 2013 at 11:24

    Geweldig! Supermooie foto’s ook echt, doet me helemaal wegdromen en verlangen naar de zomer!

  • Reply
    Dionne
    December 17, 2013 at 11:51

    Ik ben in 2007 een maand naar Sri Lanka geweest, in mijn eentje, maar toen was het nog niet zo veilig en ik betaalde echt geen 30 euro voor een guesthouse, hooguit 6/7 euro per nacht.

    Naar Trincomalee werd toen afgeraden i.v.m. de oorlog die er toen was, en het was net na de tsunami en veel was nog niet opgeknapt. Er waren nauwelijks andere toeristen dus ik was grotendeels alleen.

    Maar er zijn wel dingen die ik herken, zoals de treinreis (was heel gaaf) en de ruïnes met de enorme rots. En supervriendelijke mensen, dat ook. Behalve als het donker was. Dan ging ik niet meer alleen de deur uit. Het was mijn eerste vakantie alleen en daar was het wel een goede bestemming voor. Klein en alles goed te bereiken met openbaar vervoer en mensen wilden je graag helpen.

  • Reply
    Maire
    December 17, 2013 at 12:11

    Wauw, heel mooi! Denk alleen dat het wel mogelijk is om in zo’n goedkoop land voor minder dan 30 euro te overnachten (in een guesthouse)? Vind dat persoonlijk best veel voor zo’n land, of heb je het dan over wat luxere slaapplaatsen? Verder zien de Malediven er echt uit als een droombestemming! Heerlijk!

  • Reply
    Marit
    December 17, 2013 at 12:18

    Dus, ik denk dat ik maar een reismaatje ga zoeken!

  • Reply
    Con leche
    December 17, 2013 at 13:21

    Wauuwww, wat een ontzettend mooie en jaloersmakende foto’s!

  • Reply
    Mees
    December 17, 2013 at 14:36

    He wat grappig, ik ben dit jaar in augustus/september ook in Sri Lanka geweest!
    We hebben de oost, west- en zuidkant gedaan.
    Ik heb zo ongeveer dezelfde foto’s van aapjes, olifanten en de Leeuwenrots :-).
    Wat een prachtig land! Zeker een aanrader!

  • Reply
    Nancy
    December 17, 2013 at 15:11

    Mijn ex kwam van origine uit Sri Lanka en ik heb er altijd aan gedacht om er ooit eens heen te gaan. Hij zei dat het er erg mooi was en zijn vader ging nog wel eens terug naar Sri Lanka. Wie weet…!

  • Reply
    Debby
    December 17, 2013 at 15:55

    Ohhh wauw, wat prachtig! Asië trekt mij niet zo, maar wat een geweldige foto’s!

  • Reply
    Inge
    December 17, 2013 at 16:50

    Sri lanka staat hoog op het lijstje bij ons, hopelijk komt het er snel aan.
    En echt mooie foto’s, nu wil ik nog meer gaan :s

  • Reply
    Sonja
    December 17, 2013 at 18:36

    Bijzonder land, hmmm die zee ziet er prachtig uit! Ik ga volgend jaar waarschijnlijk een wereldticket kopen met mijn vriend; wellicht een land om te onthouden!

  • Reply
    Marjolein
    December 17, 2013 at 20:08

    Woooooooh wat een ontzettend gave foto’s! Wat mooi groen is Sri Lanka, en dan die laatste plaatjes. Oh!

  • Reply
    Mandy
    December 19, 2013 at 00:17

    Jaaaa hier wel hoog op de lijst!
    Je kunt er ook goed surfen, wist je dat? :)

  • Reply
    annouska
    December 19, 2013 at 20:25

    Wauw, ik kan alleen maar zeggen dat het er fantastisch uit ziet. Toen ik aan jou blogje begon had ik hetzelfde idee over Sri Lanka, maar dat is door dit hele blogje compleet veranderd.

  • Reply
    Linda
    December 20, 2013 at 12:07

    Ik heb meer goede verhalen over dit land gehoord en ik wil er zelf zeer zeker een keer naartoe.
    Prachtige natuur en een hoop bounty eiland gehalte strand, fantastisch!
    Ik krijg gelijk weer reiskriebels :)

  • Reply
    Limoentje
    December 22, 2013 at 02:38

    Oh, wauw! De foto’s van de Malediven zijn echt heel mooi!

    Toevallig ben ik de laatste weken op zoek naar een mooie bestemming voor mijn vakantie eind januari en Sri Lanka is al bij me opgekomen. De tickets zijn alleen zo prijzig… (overige bestemmingen ook trouwens)

  • Reply
    Ise
    December 23, 2013 at 16:04

    Oh wauw, klinkt als een super bestemming!

  • Reply
    Cynthia van Egmond
    February 12, 2014 at 00:23

    Wauw wat mooi! Wij hebben net een ticket naar Sri Lanka geboekt! Zou je misschien kunnen vragen hoe dat resort heet op de Malediven? Sliep ze ook in één van die huisjes op het water?

  • Reply
    TravelersMagazine.nl
    April 4, 2014 at 12:26

    Echt heel gaaf die resorts op de Malediven inderdaad!